Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщень

1125
Читайте одразу про всі аспекти санепідрежиму: вимоги до приміщень, гігієна праці медичних працівників, потреби у спецодязі та правила прибирання! Додатково переходьте за посиланнями, вивчіть тему якнайглибше ти використайте практичні поради у роботі!

Кожен заклад охорони здоров’я є унікальним із огляду на види медичної допомоги, які у ньому надають; населення, яке обслуговується; персонал, тому у кожному конкретному закладі санепідрежим має бути адаптований до його особливостей і потреб. 

Вимоги санепідрежиму до приміщень медичного закладу

Джерела шуму та вібрації

Стаціонарне устаткування, що є джерелом шуму і вібрації (насоси, кондиціонери, компресори, ліфти, трансформатори тощо), не допускається розміщувати поряд із лікувальними та процедурними кабінетами, а також над і під ними.

Поверхні стін і стелі

Поверхня стін, перегородок і стель приміщень має бути гладкою, легкодоступною для вологого прибирання й дезінфікування.

У приміщеннях із вологим режимом роботи, а також тих, що підлягають вологому поточному дезінфікуванню (наприклад перев’язувальні, процедурні, санітарні вузли, приміщення для зберігання брудної білизни тощо), стіни слід облицьовувати плиткою чи іншими вологостійкими матеріалами на повну висоту. Для покриття підлоги варто застосовувати водонепроникні матеріали. Сполучення стін і підлоги має бути заокругленим, стики — герметичними, а підлога вестибюля, холу, коридорів — стійкою до механічного впливу.

Підвісні стелі

Застосування підвісних стель різних конструкцій допускається лише у приміщеннях, в яких не встановлено вимоги про дотримання протиепідемічного, дезінфекційного режиму: вестибюлі, коридори, холи та інші підсобні приміщення, які безпосередньо не прилягають до перев’язувальних, процедурних, палат денного стаціонару та інших аналогічних приміщень.

При цьому конструкції та матеріали підвісних стель мають забезпечувати можливість їх прибирання, очищення, дезінфікування (згідно з інструкцією, затвердженою виробниками цієї продукції).

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньЧитайте: "Внутрішньолікарняні інфекції: види, причини поширення, ізоляція інфікованих"

Косметичний ремонт

Згідно з вимогами санепідрежиму, косметичний ремонт проводять раз на рік, а за потреби — частіше. Усування поточних дефектів (ліквідування протікання на стелях і стінах, слідів вологості, тріщин, щілин, вибоїн; відновлення облицювальної плитки, усування дефектів покриття підлоги тощо) має здійснюватися негайно.

Встановлення умивальників

У санвузлах, кабінетах, де здійснюють прийом лікарі, вбиральнях, шлюзах боксів, процедурних мають бути встановлені умивальники з підведеною гарячою та холодною водою, обладнані змішувачами та ліктьовими (або ножними) кранами. Процедурні кабінети та інші приміщення, у яких потрібно дотримуватися особливого режиму і чистоти рук обслуговуючого медперсоналу, також мають бути укомплектовані дозаторами з рідким (антисептичним) милом і розчинами антисептиків.

У всіх санвузлах мають бути електро- або паперові рушники, туалетний папір та засоби для миття рук. Зливні бачки встановлюють із педальними спусками. Двері кабінок санвузлів мають відкриватися назовні.

Освітлення

Робочі приміщення закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, мають забезпечуватися нормативним природним освітленням, а розташовані на стелях світильники загального освітлення — суцільними (закритими) розсіювачами. За потреби облаштовується місцеве освітлення.

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньЧитайте: "Права пациентов: законодательство и локальные нормы"

Опалення

Системи опалення, вентиляції та кондиціонування повітря мають забезпечувати оптимальні умови мікроклімату та повітряного середовища приміщень лікарні. Нагрівальні опалювальні прилади розміщують біля зовнішніх стін під вікнами; їхня поверхня у нормі — гладка, стійка до щоденного впливу мийних і дезінфекційних засобів. Теплоносієм у системах центрального опалення має бути вода з граничною температурою у нагрівальних приладах 85 °С. Використання інших рідин і розчинів (антифризу тощо) як теплоносія у системах опалення закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну (медико-санітарну) допомогу, не допускається.

Розрахункова температура повітря, наприклад, у процедурному (оглядовому) кабінеті чи кабінеті щеплень має бути 22 °С.

Вентиляція

Відповідно до санепідрежиму приміщення потрібно обладнувати системами припливно-витяжної вентиляції з механічним спонуканням і природною витяжкою без механічного спонукання. У робочих приміщеннях має бути створено умови для природного вентилювання через кватирки, фрамуги тощо, а також — функціонувати автономний вентиляційний канал.

Наказом по закладу призначають особу, відповідальну за експлуатування систем вентиляції та кондиціювання повітря. Профілактичний огляд і ремонт систем вентиляції та кондиціювання повітря має проводитися згідно із затвердженим графіком, але не рідше, ніж двічі на рік. Усунення поточних несправностей і дефектів проводять невідкладно. Не рідше, ніж раз на місяць, фільтри оглядають, чистять та замінюють (періодичність заміни також може бути встановлена у паспорті вентиляційної системи (установки).

Провітрювання приміщень через кватирки, фрамуги необхідно здійснювати не менше чотирьох разів на добу.

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньДізнайтеся більше про санепідрежим:

Порядок дотримання білизняного режиму у відділеннях закладів охорони здоров’я

Організація прибирання відповідно до норм санепідрежиму

Всі приміщення, обладнання, медичний та інший інвентар мають утримуватися в чистоті. Зовнішня та внутрішня поверхні медичного обладнання й меблів мають бути гладкими, без дефектів, легкодоступними для вологого прибирання та стійкими до оброблення мийними і дезінфекційними засобами.

Вологе прибирання приміщень здійснюють не менше двох разів на добу, а за потреби — частіше, використовуючи мийні та дезінфекційні засоби (дозволені Міністерством охорони здоров’я України); вікна миють не рідше разу на місяць зсередини та в міру забруднення, але не рідше разу на 4-6 місяців, — зовні.

Вологе прибирання приміщень

Вологе прибирання здійснюють не менше двох разів на добу, а за потреби — частіше, використовуючи мийні та дезінфекційні засоби (дозволені Міністерством охорони здоров’я України); вікна миють не рідше разу на місяць зсередини та в міру забруднення, але не рідше разу на 4-6 місяців, — зовні.

Весь інвентар для прибирання (відра, ганчірки, швабри тощо) потрібно промаркувати, вказавши на ньому приміщення і види робіт. Його варто використовувати суворо за призначенням і зберігати в окремому приміщенні або шафі (поза межами медичних кабінетів). Окремо зберігають інвентар для прибирання санвузлів.

Генеральне прибирання функціональних приміщень має проводитися згідно із затвердженим графіком не рідше разу на місяць із ретельним миттям стін, підлоги, всього обладнання, а також протиранням меблів, світильників, жалюзі тощо.

Генеральне прибирання (миття, дезінфікування) процедурних та інших приміщень з асептичним режимом здійснюють раз на тиждень.

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньЧитайте: "Дезинфекция и стерилизация инструментов в стоматологии — основные требования"

Дані про проведення генеральних прибирань (дати, площа приміщень, які дезінфікують, та кількість витрачених дезінфекційних засобів тощо) зазначають у відповідних журналах.

У разі виявлення пацієнта з інфекційною хворобою (підозрою) після його ізолювання (для чого у закладі має бути передбачений ізолятор) проводять заключне дезінфікування згідно з режимом, передбаченим для відповідної інфекції.

Оброблення приміщень, у яких працюють з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючих випромінювань, рентгенологічних кабінетів, кабінетів електро- та світлолікування, зуболікарських, офтальмологічних кабінетів, клінічних і біохімічних лабораторій та інших функціональних приміщень, специфіка роботи яких потребує спеціальних умов, має виконуватися відповідно до вимог до цих приміщень.

У кожній установі мають бути затверджені адміністрацією правила прибирання приміщень згідно з вимогами санепідрежиму, з якими потрібно ознайомити технічний персонал. Під час прибирання приміщень технічний персонал повинен надягати гумові рукавички.

Прибирання здійснюють так, щоб звести до мінімуму поширення у приміщеннях пилу і бруду, в яких містяться мікроорганізми. Вологе прибирання стін, підлоги та інших поверхонь є ефективнішим порівняно із сухим протиранням пилу або замітанням.

В установі постійно має бути тримісячний запас мийних і дезінфекційних засобів. Існують різні думки щодо того, чи необхідно користуватися тими самими дезінфекційними засобами, чи варто періодично їх замінювати. Грунтуючись на досвіді здійснення держсанепіднагляду у закладах охорони здоров’я Львівської залізниці можна стверджувати, що для запобігання виникненню внутрішньолікарняного інфікування доцільно періодично змінювати деззасоби. При цьому у кожному закладі має бути складено графік щоквартальної заміни з урахуванням різного складу діючих речовин у деззасобах та резистентності госпітальної мікрофлори до дезінфектантів.

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньЧитайте: "Дезінфекція рук медичного працівника під час догляду за пацієнтами"

Інвентар для прибирання

(відра, ганчірки, швабри тощо) потрібно промаркувати, вказавши на ньому приміщення і види робіт. Його варто використовувати суворо за призначенням і зберігати в окремому приміщенні або шафі (поза межами медичних кабінетів). Окремо зберігають інвентар для прибирання санвузлів

Відходи

Для збору сміття та інших відходів у коридорах, туалетах і допоміжних приміщеннях мають бути встановлені смітники, у процедурних та подібних приміщеннях, пов’язаних із медико-технічним процесом, — педальні відра.

Специфічні лікарняні відходи підлягають обов’язковому централізованому спалюванню у спеціальних печах (або їх передають окремій організації для утилізування відповідно до договору).

Дезінсекція та дератизація

Адміністрація закладу охорони здоров’я має організовувати постійне профілактичне оброблення приміщень проти комах і гризунів згідно з договорами з організаціями, які мають право на здійснення таких заходів.

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньДізнайтеся більше про санепідрежим: 

Утилізація медичних відходів: приклад договору

  

Санепідрежим в стерильних приміщеннях

Приміщення, в яких необхідно дотримуватися особливого режиму стерильності, асептики і антисептики (операційні, перев’язувальні, процедурні тощо), слід після прибирання, а також у процесі експлуатування періодично опромінювати ультрафіолетовими стаціонарними або пересувними бактерицидними лампами з розрахунку 1 Ват потужності лампи на 1 м3приміщення. У кожному приміщенні, де використовують ультрафіолетові лампи, ведуть журнали роботи бактерицидних ламп, в яких зазначають термін та тривалість роботи лампи. Періодично необхідно додавати кількість годин роботи лампи, порівнюючи суму із зазначеною у паспорті кількістю годин робочого режиму лампи.

На сьогодні у сучасній медицині рекомендують застосовувати метод безперервного ультрафіолетового бактерицидного опромінення повітряного середовища верхньої частини приміщення у присутності людей. Цей метод ефективний для профілактики внутрішньолікарняного інфікування. Однак у нього є недоліки та обмеження. Насамперед має бути чіткий контроль за рівнем дозового випромінювання, адже тривала експозиція ультрафіолетового випромінювання в дозах, що перевищують допустимі рівні, може спричинити у людини фотокератит, фотодерматит, а у дуже рідкісних випадках — катаракту і рак шкіри. Разом із тим, грамотне застосування ультрафіолетових бактерицидних опромінювачів із використанням засобів контролю (УФ-радіометра) робить їх високоефективним і недорогим методом знезараження інфікованого повітря у зонах високого ризику.

Генеральне прибирання

функціональних приміщень має проводитися згідно із затвердженим графіком не рідше разу на місяць із ретельним миттям стін, підлоги, всього обладнання, а також протиранням меблів, світильників, жалюзі тощо. Генеральне прибирання (миття, дезінфікування) процедурних та інших приміщень з асептичним режимом здійснюють раз на тиждень

Дані про проведення генеральних прибирань

дати, площа приміщень, які дезінфікують, та кількість витрачених дезінфекційних засобів тощо) зазначають у відповідних журналах

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньДізнайтеся більше про санепідрежим: 

Медичні огляди та безпека праці медичних працівників

  

Санітарно-епідеміологічні вимоги до умов праці медичних працівників

Лікарів, фельдшерів, медичних сестер, акушерок мають забезпечувати засобами індивідуального захисту (рукавички, маски тощо). Усі маніпуляції, пов’язані з контактом із кров’ю та іншими біологічними рідинами, варто проводити у гумових рукавичках. Медичних працівників із травмами, ранами на руках, ексудативними ураженнями шкіри рук, які неможливо закрити лейкопластирем або гумовими рукавичками, звільняють на період захворювання від безпосереднього медичного обслуговування хворих і контакту з предметами догляду за ними.

Персонал закладу охорони здоров’я має постійно стежити за чистотою рук. Кожен медичний працівник повинен володіти методикою правильного оброблення рук відповідно до методичних рекомендацій «Хірургічна та гігієнічна обробка рук медичного персоналу», затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.09.2010 № 798.

Для надання термінової медичної допомоги медичним працівникам та технічному персоналу кожний підрозділ лікувально-профілактичного закладу укомплектовують аптечкою.

Ємкості (будь-які) з кров’ю, іншими біологічними рідинами (без винятків), біоматеріалами одразу на місці взяття щільно закривають гумовими або пластмасовими корками. Для забезпечення знезараження при випадковому витіканні рідини кров та інші біоматеріали транспортують у штативах, покладених у контейнери, бікси або пенали, на дно яких укладають чотиришарову суху серветку. Контейнери після розвантаження обробляють дезрозчинами. Оптимальною є доставка у сумках-холодильниках.

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньДізнайтеся більше про санепідрежим: 

Гігієнічні умови праці медичного персоналу

Виявлення пацієнта з інфекційною хворобою: дії згідно з санепідрежимом

Після  ізолювання хворого чи пацієнта з підозрою на це (для чого у закладі має бути передбачений ізолятор) проводять заключне дезінфікування згідно з режимом, передбаченим для відповідної інфекції.

Не допускається транспортування проб крові та інших біоматеріалів у картонних коробках, дерев’яних ящиках, поліетиленових пакетах. Заборонено вкладати бланки направлень або іншої документації до контейнерів чи біксів.

Також важливе значення для запобігання виникненню лікарняної інфекції має особиста гігієна медичних працівників.

Окрім контролю за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог до приміщень та правил особистої гігієни, важливо також враховувати такі аспекти санепідрежиму:

  • своєчасне виявлення та санація носіїв патогенного стафілококу (щоправда, лабораторне обстеження двічі на рік згідно з наказом Міністерства охорони здоров’я України від 23.07.2002 № 280 передбачене для персоналу пологових будинків (відділень), відділень патології новонароджених, недоношених, працівників дитячих молочних кухонь, а для персоналу лікарень загального профілю — лише під час проходження попереднього медогляду, однак працівникам інших відділень та закладів не варто легковажити цим обов’язком, особливо у випадку виникнення внутрішньолікарняної інфекції). Так, не завжди належно проводять прибирання палат, приміщень, оброблення рук медичного персоналу. Крім того, може не проводитися систематичний бактеріологічний контроль, трапляються й випадки порушення правил стерилізування інструментів та матеріалу тощо;
  • контроль за новоприбулими стаціонарними хворими щодо виявлення в них педикульозу, корости, гепатиту, інших інфекційних захворювань, гнійно-септичних уражень для своєчасного ізолювання (у разі виявлення таких інфекцій). У хворих оглядають шкірні покриви, зів і вимірюють температуру. Дерев’яні шпателі після використання знищують, а металеві — знезаражують. Термометри повністю поміщають у посудину з дезінфекційним розчином. Хворих оглядають на кушетці, накритій клейонкою; після прийому кожного пацієнта клейонку обов’язково дезінфікують. У разі виявлення в особи педикульозу її направляють до ізолятора та проводять протипедикульозне оброблення;
  • профілактика зараження ВІЛ-інфекцією та дотримання протиепідемічного режиму (медичні працівники зобов’язані бути обережними під час проведення маніпуляцій із ріжучим та колючим інструментом). Для запобігання пораненням після використання шприців голки з них не знімають до дезінфікування. Перед занурюванням шприца з голкою в дезрозчин виймають тільки поршень. Будь-яке ушкодження шкіри, слизових оболонок медперсоналу, забруднення їх біоматеріалом пацієнтів під час надання медичної допомоги кваліфікують як можливий контакт із матеріалом, який містить ВІЛ. Кожен такий випадок реєструють у спеціальному журналі;
  • достатня професійна підготовка медперсоналу та інші.

Санепідрежим у медичному закладі: прибирання, гігієна праці, вимоги до приміщеньДізнайтеся більше про санепідрежим: 

"Перевірки у медзакладі щодо санепідрежиму: на що звертають увагу?"

Запас мийних і дезінфекційних засобів

В установі у наявності постійно має бути тримісячний запас мийних і дезінфекційних засобів. Для запобігання виникненню внутрішньолікарняного інфікування доцільно періодично змінювати деззасоби.

При цьому у кожному закладі має бути складено графік щоквартальної заміни з урахуванням різного складу діючих речовин у деззасобах та резистентності госпітальної мікрофлори до дезінфектантів.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Спробуйте безплатно

Читайте безплатний презентаційний номер е-журналу «Управління закладом охорони здоров’я». Ознайомтеся із функціоналом і сервісами. Оцініть переваги е-журналу в дії!

Спробуйте безплатно

Безплатний презентаційний номер е-журналу «Довідник головної медичної сестри» — чудова можливість ознайомитися з ним та оцінити корисність публікацій.

Книжкова полиця

«Новий номер УЗОЗ»

Електронна книга «ЗБІРНИК посадових інструкцій лікарів та керівників ЛПЗ»

для передплатників е-журналу «Управління закладом охорони здоров'я»

Читати книгу




© Медична справа, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу.

Журнал «Управління закладом охорони здоров’я», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації: КВ №11426-299Р від 11.07.2006.

Журнал «Довідник головної медичної сестри», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації: КВ №18737-7537Р від 14.02.2012.


 


  • Ми в соцмережах

Зареєструйтеся — і двері для Вас відчинені!

Отримуйте лише фахову інформацію:
  • скачуйте зразки документів безплатно
  • користуйтеся нормативно-правовою базою
  • дізнавайтеся новини галузі охорони здоров’я

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І читатиму далі
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль