text
Медична справа

Телемедицина в Україні: як зміниться надання медичних послуг віддалено?

  • 12 грудня 2017
  • 803

Телемедицина наблизить якісні медичні послуги "до ліжка хворого" навіть у найвіддаленіші населені пункти. Тому сьогодні розвиток телемедичної мережі — пріоритет реформування медицини. Читайте, що вже зроблено для цього в Україні і як впровадження телемедицини відбувалося у світі.

Розвиток телемедицини в Україні знаходиться на початковому рівні, хоча потреба в телемедичних послугах є нагальною. Це особливо очевидно, якщо згадати показники захворюваності та смертності серед населення і значний дефіцит медичних кадрів в сільській місцевості. Саме тому, в новому законопроекті про сільську медицину № 7117, що вже прийнятий в другому читанні і чекає підпису Президента, питанню впровадження телемедицини присвячена окрема Стаття 35.

Телемедицина суттєво підвищує можливість надання медичної допомоги в будь-якому селі чи селищі, адже часто відстань є критичним фактором. Її впровадження в Україні дасть змогу не лише своєчасно виявляти різноманітні захворювання, але й зробити медицину доступнішою, оскільки жителям невеликих сіл не доведеться витрачати кошти на дорогу, щоб отримати медичні послуги вищого рівня. Надавати послуги консультування на відстані можуть  державні медичні заклади і фахівці галузі охорони здоров’я, які займаються приватною практикою.

Телемедицина: перспективи в УкраїніЧитайте: "Тестирование медсестер: приказ и правила проведения"

Телемедицина у світі

Неофіційним початком впровадження телемедицини у світі вважають початок минулого століття, коли була передана перша електрокардіограма через телефон. В Монголії на початку двотисячних постала гостра потреба налагодити надання медичної допомоги новонародженим та їхнім матерям і знизити рівень  смертності. Ситуацію ускладнював той факт, що монгольські поселення малонаселені та розташовані на досить великих відстанях одне від одного.  Проте поступово, в країні зафіксували значне зниження материнської смертності. Звичайно, для впровадження телемедичної мережі було організоване навчання медпрацівників усіх рівнів. 

Надалі телемедицина продовжила просуватися Мексикою. Запровадили її з метою покращення діагностики раку молочної залози у жінок — захворювання, яке посіло перше місце в країні як причина смертності жінок віком від 50 до 69 років. Не залишився осторонь і Китай – країна з найбільшою чисельністю населення у світі. Тут пішли далі та розробили спеціальний пристрій, здатний допомогти пацієнту отримати консультацію у лікаря за будь-якого погіршення стану їхнього здоров’я. Пристрій має датчики, які під’єднані до звичайного планшету. За їх допомогою  пацієнт фіксує фізіологічні параметри свого організму та може передати їх своєму лікареві, щоб отримати якісне консультування на відстані. За таких умов вдасться поліпшити надання медичних послуг населенну.

Телемедицина: перспективи в УкраїніЧитайте: "Бельевой режим в ЛПУ: основные принципы и обязанности персонала"

Закони та накази про телемедицину

Законодавець працює зокрема над питаннями покращення доступності до якісної медичної допомоги сільських жителів та ефективності надання медичної допомоги. Прийнятий Верховною Радою закон № 7117  (і найближчим часом буде підписаний президентом) гарантує  той факт, що жителю сільської глибинки не доведеться долати шалені відстані щоб отримати консультацію вузького спеціаліста. Законом передбачено, що лікарські амбулаторії та ФАПи отримають оснащення, за допомогою якого їхні пацієнти отримають доступ до телемедицини та телеметрії зокрема. 

Наказом Міністерства охорони здоров’я України 19.10.2015 № 681 прописаний Порядок організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому), третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини. Цим нормативним документом в тому числі затверджені:

  • Положення про кабінет;
  • форму первинної облікової документації № 001/тм «Запит на телемедичне консультування»;
  • форму первинної облікової документації № 002/тм «Висновок консультанта» ;
  • форму первинної облікової документації № 003/тм «Журнал обліку телемедичних консультацій». 

Після проведеного консультування, лікар, який здійснював цю процедуру, свої рекомендації оформляє у вигляді висновку. До нього він зокрема вносить побажання стосовно подальшого лікування пацієнта чи зазначає медичний заклад, в якому він може отримати необхідні йому медичні послуги.

Телемедицина: перспективи в УкраїніЧитайте: "Карточки-раскладки блюд лечебного питания" 

Послуги телемедицини

Нормативними документами передбачені наступні види консультування на відстані:

  • телеметричне консультування – проведення консультації, діагностики, призначення та корекція лікування, корекція процесу реабілітації, рекомендації стосовно напрямків профілактики захворювань на відстані від пацієнта;
  • телемедичний консиліум – метод консультування на відстані, під час якого до процесу залучають одночасно декількох (двох та більше) фахівців;
  • телеметрія – допомагає контролювати показники життєдіяльності організму пацієнта та моніторити зміну основних фізіологічних параметрів на відстані;
  • домашнє телеконсультування – консультування пацієнта, який знаходиться поза межами лікувального закладу.

Телемедичні послуги можуть надавати як фахівці державних лікувальних закладів, так і фізичні особи-підприємці, що одержали ліцензію на право займатись господарською діяльністю в галузі медицини. В медичних закладах з метою проведення дистанційного консультування можуть створювати окремі кабінети чи центри, що входять в систему охорони здоров'я України.

Телемедицина: перспективи в УкраїніЧитайте: "Як кваліфікаційна категорія медичних працівників визначає розмір посадового окладу?"

Телемедичне консультування 

Аби прийняти найбільш раціональне та своєчасне клінічне рішення, лікар може обговорити клінічний випадок у форматі телемедичної консультації. 

Підстави для проведення телемедичного консультування

Телемедичну консультацію проводять за потреби:

  • установити (підтвердити) діагноз;
  • визначити (підтвердити) тактику лікування;
  • діагностувати й визначити тактику лікування рідкісних, важких або захворювань із атиповим перебігом;
  • виявити методи профілактики ускладнень;
  • виконати нове й/або рідкісного виду оперативне (лікувальне або діагностичне) втручання, процедури тощо;
  • отримати консультацію в разі відсутності безпосереднього фахівця в цій або суміжній медичній галузі або якщо немає достатнього клінічного досвіду для діагностики або лікування захворювання;
  • усунути сумніви пацієнта щодо правильності поставленого або непоставленого діагнозу, рекомендованого або не рекомендованого лікування та його результатів;
  • розглянути скарги;
  • знизити економіко-фінансові витрати на діагностику й лікування пацієнта без шкоди для їх якості та ефективності;
  • знайти й визначити найліпшу медичну установу для невідкладного чи планового лікування пацієнта; узгодити умови й терміни госпіталізації;
  • надати медичну допомогу, якщо пацієнт перебуває на великій відстані від закладів охорони здоров’я або в складних умовах, як-от авіапереліт, мореплавання, гірські райони, воєнні дії тощо;
  • отримати консультацію у разі географічної віддаленості окремих фахівців, яких має відвідати пацієнт під час обстеження;
  • знайти альтернативні шляхи рішення клінічного завдання;
  • здобути додаткові знання та вміння, що стосуються клінічної проблеми.

Телемедицина в Україні: як зміниться надання медичних послуг віддалено?Читайте: "Примірний план наставницької роботи в медзакладі"

Синхронні та асинхронні телемедичні консультації

Телемедичні консультації можуть бути синхронними та асинхронними. Розглянемо, чим вони відрізняються.

Синхронні телемедичні консультації

Синхронне консультування відбувається на відстані, однак у реальному часі. Його проводять, щоб:

  • надати екстрену медичну допомогу на госпітальному й догоспітальному етапах;
  • обговорити динамічні види інформації (найчастіше з психіатрії, наркології тощо);
  • розв’язати складну клінічну ситуацію, що потребує консиліуму або обстеження в реальному часі.

Усі учасники синхронної консультації можуть одразу поставити запитання й отримати на них відповідь. Однак для цього вони мають бути онлайн.

Асинхронні телемедичні консультації

У разі асинхронного консультування консультант не може побачити пацієнта в реальному часі. Дані про нього зберігають на сервері.

Асинхронні консультації проводять, щоб:

  • обговорити статичні види інформації, як-от медичні зображення;
  • уточнити/визначити діагноз і тактику лікування при складному захворюванні з важким перебігом;
  • підтвердити або скоригувати діагноз і тактику лікування, усунути сумніви пацієнта;
  • вибрати метод лікування (медикаментозна схема, консервативне або оперативне лікування тощо);
  • визначити методи діагностики;
  • заощадити засоби — адже далеко не кожен має змогу виїхати на консультацію, наприклад за кордон, а вартість телеконсультації нижча за звичайну;
  • знайти клініку для виїзду на лікування;
  • провести попередній етап перед відеоконференцією.

Асинхронні консультації проводять лише тоді, коли стан пацієнта не має ургентного характеру.

Телемедицина в Україні: як зміниться надання медичних послуг віддалено?Читайте: "Табель оснащення кабінету телемедицини"

Згода на проведення телеметричного консультування

Надання телеметричних послуг провадиться лише після попереднього оформлення відповідних документів. Насамперед варто зауважити, що всі послуги надаються лише у повній відповідності з законодавчою базою України, дотриманням протоколів лікування, оформленням інформованої згоди від пацієнта чи його законного представника, дотриманням лікарської таємниці, нерозголошення персональних даних пацієнта. Перед отриманням згоди лікар, який буде проводити консультування повинен роз’яснити пацієнту:

  • мету консультування;
  • методи, якими консультування буде проводитись;
  • можливі наслідки від проведення телемедичної процедури;
  • ймовірні ризики від проведення консультування, збору та передачі інформації про стан здоров’я пацієнта та медичних документів, залучених до цього процесу.

Лише після проведення такої бесіди з пацієнтом, лікар пропонує оформити згоду на проведення процедури. Документ обов’язково оформляється в письмовому вигляді власноручно пацієнтом (його представником у випадках, передбачених законодавством). При підписанні згоди на запропоноване телеметричне консультування повинні бути присутні всі учасники процесу. Проте в ситуації, коли виникла пряма загроза життю пацієнта, лікар має право провести консультацію на відстані без його згоди в режимі реального часу. 

Телемедицина: перспективи в УкраїніЧитайте: "Аккредитация медицинских учреждений в Украине"  

Технічний супровід телемедицини

Відповідно до нормативних документів послуги консультування на відстані будуть надавати медичні заклади чи фізичні особи-підприємці в системі охорони здоров'я України. Декілька медичних закладів, фахівці яких будуть проводити консультування, об’єднуються в телемедичну мережу. Діяльність мереж можлива завдяки спеціальному програмному забезпеченню, яке дає змогу зберігати, передавати та розпізнавати інформацію про пацієнта зафіксовану з допомогою цифрових носіїв.  

Створення таких мереж дозволяє налагодити якісну взаємодію між собою та з пацієнтами, створюють умови для обміну спеціальною медичною інформацією та медичними документами, що містять дані про стан здоров’я пацієнта. Функціонування таких мереж стає можливим завдяки використанню спеціальних телемедичних порталів з високим ступенем захисту інформації. Вхід в систему можна здійснити після ідентифікації через цифровий підпис. 

Домашня телемедицина

Обладнання для надання ПМД із застосуванням телемедицини можна використовувати у різні способи. Зокрема, для теленавчання, яке дає змогу навчати/тренувати на відстані. Така можливість стане у пригоді патронажним медичним сестрам, адже навчання — одна із їхніх ключових професійних функцій.

Телемедицина в Україні: як зміниться надання медичних послуг віддалено?Читайте: "Телесестринство: принципи та організація роботи" 

Обладнання кабінету телемедицини

Виявляти на ранній стадії загострення й ускладнення різних захворювань, проводити превентивні заходи, швидко реагувати у критичних ситуаціях дає змогу телемоніторинг. Системи телемоніторингу можна розділити на три складові:

  • системи внутрішньолікарняного моніторингу;
  • системи побутового телемоніторингу «домашня телемедицина»;
  • системи пересувного моніторингу.

Домашня телемедицина потрібна, щоб контролювати стан здоров’я, перебіг патологічних процесів, процес лікування та реабілітації пацієнта у звичних для нього умовах. Саме у домашній телемедицині медсестра відіграє найбільшу роль.

Кабінет телемедицини: оснащення для роботи лікаря і медсестри

Аби проводити побутовий телемоніторинг за цифровими зображеннями, використовують системи, що складаються з робочого місця медсестри та лікаря (табл.). Такі системи використовують, зокрема, для огляду пацієнтів з хронічними трофічними виразками або ранами із вторинним загоєнням тощо.

Працівник

Обладнання

Медсестра

• Цифрова камера
• комп’ютер
• інтернет
• бікси з матеріалами для перев’язок та медичних маніпуляцій

Лікар

• Персональний комп’ютер
• програмне забезпечення
• інтернет

Під час регулярних візитів медична сестра оглядає місце захворювання, робить перев’язку, необхідні маніпуляції, а також цифрову фотозйомку. За допомогою мобільного комп’ютера вона підключається до бази даних, вносить до неї отримані файли й заповнює формалізований опитувальник, що характеризує стан ранового процесу. На підставі цих даних лікар може відслідковувати динаміку ранового процесу, реакцію на лікувальні заходи, ускладнення тощо.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах

Зареєструйтеся — і двері для Вас відчинені!

Отримуйте лише фахову інформацію: 
  • скачуйте зразки документів безплатно
  • користуйтеся нормативно-правовою базою
  • дізнавайтеся новини галузі охорони здоров’я

 

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І читатиму далі
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!