text
Медична справа

Школа пацієнта: як організувати індивідуальне навчання хворого

  • 24 січня 2018
  • 100

Процес одужання багато в чому залежить від самого пацієнта. Проте дуже часто хворі звертаються до інтернет-спільноти, аби знайти відповідь на питання щодо дієти під час своєї хвороби, фізичної активності та інших рекомендацій. В той час як це обов'язок медперсоналу — пояснити пацієнту, як дбати про себе, аби полегшити протікання хвороби або й швидше одужати.

Порядок навчання пацієнта

Етап 1. Визначити, яких знань потребує пацієнт

На першому етапі медична сестра збирає інформацію від пацієнта. Вона має з’ясувати, що пацієнт і члени його родини знають про захворювання, і на основі цієї інформації визначити, що саме потрібно їм повідомити. Важливо наголосити, що навички, які пацієнт здобуде завдяки навчанню, позитивно вплинуть на якість його життя і допоможуть запобігти ускладненням.

Щоб мотивувати пацієнта, зосередьтесь на позитивних прикладах. При цьому потрібно уникати припущень та грунтуватися на правильній інформації. Для цього з’ясуйте, як пацієнт ставиться до своєї хвороби, чи є у нього страхи, занепокоєння, тривога.

Школа пацієнта: як організувати індивідуальне навчання хворогоЧитайте: "Електронний облік лікарських засобів та медичних виробів: приклад локального наказу" 

Етап 2. Спланувати навчання

Планувати навчання потрібно разом з пацієнтом. Визначте мету і завдання навчання, добре проаналізуйте їх: чи зможе хворий виконати ці завдання, зважаючи на його фізичний, психічний і соматичний стан. Результат навчання залежить, зокрема, від мети, яку ви формулюєте — вона має бути досяжною.

У доступній формі поясніть пацієнту суть змін, що відбуваються з ним унаслідок захворювання, і як можна поліпшити стан його здоров’я за допомогою навчання. Тривалість навчання плануйте так, щоб пацієнт міг здобути всі необхідні навички. Враховуйте, що всі люди сприймають і засвоюють інформацію по-різному. Тому, щоб спланувати навчання, потрібно:

  • формулювати мету і завдання разом з пацієнтами;
  • визначити мету і завдання, зважаючи на стан хворих;
  • орієнтуватися на матеріал, зібраний на першому етапі;
  • встановити індивідуальну для кожного хворого тривалість навчання;
  • надавати пацієнтам підтримку;
  • мотивувати пацієнтів позитивним впливом навчання на їхнє здоров’я.

Школа пацієнта: як організувати індивідуальне навчання хворогоЧитайте:"Реимбурсация в Украине" 

Етап 3. Виконати план

Під час навчання пацієнта дотримуйтеся таких правил:

  • не лякайте пацієнта, щоб домогтися від нього результату: не кажіть фраз на кшталт «Якщо не виконаєте це, то у Вас...»;
  • не наполягайте, якщо пацієнт не готовий сприймати інформацію;
  • правильно підбирайте час для навчання (коли пацієнт здатен сприймати інформацію);
  • якщо пацієнт засмучений і не може сприймати інформацію, відкладіть навчання;
  • будьте відверті з пацієнтом, робіть об’єктивний прогноз.

Під час навчання використовуйте додаткові ресурси. Такими ресурсами, зокрема, можуть бути професійна література, інформаційні матеріали, мережа інтернет, професійний досвід колег.

Для того щоб виконати план навчання, керуйтеся такими стратегіями:

  • комунікація, міжособистісне спілкування з пацієнтом;
  • правильне встановлення пріоритетів;
  • створення сприятливого та безпечного навколишнього середовища;
  • вербальна і невербальна підтримка пацієнта;
  • використання різноманітних засобів навчання.

Нагадуйте пацієнту, яке завдання він має виконати далі. Коли ви розповіли йому, як виконувати певну процедуру (наприклад, зробити ін’єкцію інсуліну), він має продемонструвати, як він це засвоїв. Час від часу відзначайте прогрес пацієнта у навчанні, мотивуйте та заохочуйте його.

Медична сестра обирає метод навчання залежно від ситуації. Зокрема, це залежить від того, де відбувається навчання: у лікарні, в поліклініці, вдома, у школі чи на підприємстві. Від методу залежить форма навчання:

  • лекція;
  • демонстрація;
  • ілюстрація;
  • тренінг;
  • дискусія, диспут (у групах);
  • рольові ігри (у групах);
  • індивідуальний інструктаж;
  • груповий інструктаж.

Школа пацієнта: як організувати індивідуальне навчання хворогоЧитайте: "Форма № 086/о: Медицинская справка (врачебно-консультативный вывод)" 

Етап 4. Оцінити результати

Завершальний етап будь-якої роботи — оцінювання результатів. Проаналізуйте, чи досягнули ви поставленої мети та чи вдалося виконати всі завдання. На останньому етапі навчання необхідно визначити:

  • як змінилася якість життя пацієнта і членів його родини;
  • які навички здобув пацієнт і члени його родини;
  • чи здатен пацієнт самостійно надавати собі допомогу;
  • чи достатньо знань про захворювання має пацієнт і члени його родини.
Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах

Зареєструйтеся — і двері для Вас відчинені!

Отримуйте лише фахову інформацію: 
  • скачуйте зразки документів безплатно
  • користуйтеся нормативно-правовою базою
  • дізнавайтеся новини галузі охорони здоров’я

 

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І читатиму далі
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль