З питань передплати телефонуйте 0 800 212 012 (усі дзвінки безплатні)

Активуйте подарунковий доступ >

Медична справа

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекурсорів в медзакладі

  • 20 лютого 2018
  • 1639

Обіг наркотичних лікарських засобів в медзакладі повинен відбуватися відповідно до вимог нормативних документів. При цьому законодавча база постійно оновлюється й керівники мед закладів повинні постійно моніторити зміни, аби не припуститися помилок в організації роботи з наркотичними лікарськими засобами.

В квітні 2016 року зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону України № 60/95-ВР від 15.02.1995 року «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори».  Зокрема було скасовано вимогу, щодо отримання дозволу поліції на використання приміщень.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Національний перелік основних лікарських засобів: зміни, основні аспекти" 

Зміни зачепили також питання виписування рецептів на лікарські засоби та вироби медичного призначення та порядку їх відпуску. Так наказом МОЗ України № 99 від 17.02.2016 року були внесені зміни до наказу МОЗ України № 360 від 19.07.2005 року. Зокрема пункти, що стосуються виписування вимог - замовлень вилучені з документа. Вимога-замовлення в минулому неодноразово використовувалась перевіряючими органами для додаткового тиску на суб’єкт господарювання під час перевірки щодо обігу наркотичних лікарських засобів. Тому віднині факт закупівлі наркотичного засобу будуть підтверджувати накладною. Її оформляють та обліковують за усіма правилами бухгалтерського обліку. Відповідно до номера та дати накладної проводять облік відпуску та отримання наркотичних лікарських засобів.

Колективний договір КНП

 Як передбачити зростання зарплат в медзакладі
Світлана Пугачголова Кролевецької районної організації профспілки працівників охорони здоров’я
Наразі змінюється модель фінансування надання медичної допомоги. Невід’ємною складовою реформування галузі є перетворення бюджетних закладів охорони здоров’я на комунальні неприбуткові підприємства. Це передбачає складання нового колективного договору між адміністрацією та трудовим колективом.

Ще одне нововведення – в бланках рецептів назву лікарських засобів біологічного походження вказують за їх торговельною назвою, а не міжнародною непатентованою, як було до цього. Такі зміни мають особливе значення в умовах запровадження реімбурсації.

Наприклад

Якщо в рецепті зазначена міжнародна непатентована назва інсуліну, остаточний вибір препарату опиняється в руках фармацевта. Він може обирати між декількома препаратами інсуліну з ідентичною міжнародною назвою, проте з різними фізико-хімічними властивостями. В цій ситуації лише лікар-ендокринолог, а не фармацевт, здатен вирішити, який саме препарат підійде конкретному хворому з огляду на його індивідуальні медичні потреби. Тому особливо важливо, щоб у рецепті було зазначено саме ту назву препарату, яка найкраще відповідає індивідуальним потребам пацієнта.

Крім того, відтепер індивідуальні транспортні аптечки та медичні військові аптечки, до складу яких входить розчин буторфанолу тартрату для ін’єкцій 0,2% по 1 мл у шприц-тюбиках не будуть підлягати предметно-кількісному обліку.

Зміни зачепили також питання, що стосуються форми та термінів подання звітів про обіг наркотичних лікарських засобів, та порядок їх знищення. Постановою КМУ № 282 від 06.04.2016 року запроваджені нові Ліцензійні умови ведення господарської діяльності з вирощування рослин, віднесених до таблиці 1 та наркотичних засобів, включених до цього переліку.  

Хворі з опіоїдною залежністю мають змогу використовувати наркотичні засоби в амбулаторних умовах, в тому числі і в умовах стаціонару вдома. Наркотичні засоби вони можуть отримувати  в аптеці за рецептом лікаря  і безпосередньо в медичному закладі.

Дайджест: "Сімейний лікар та медсестра в умовах медреформи

Організація роботи медичного персоналу

В медичному закладі визначають осіб, в обов’язки яких входить зберігання, перевезення, придбання, використання, ведення облікової документації щодо наркотичних засобів. Наказом по лікувальному закладу на певних медичних працівників покладають обов’язки доставки наркотичних засобів та психотропних речовин до хворих, які отримують лікування в умовах стаціонару у хворого вдома.

Керівник медичного закладу підписує наказ, відповідно до якого затверджують:

  • список відповідальних осіб, які допущені до роботи з наркотичними засобами;
  • список лікарів, які отримали дозвіл на отримання, зберігання та виписування наркотичних засобів на бланках за формою № 3;
  • посадові інструкції осіб, допущених до роботи з наркотичними засобами;
  • персональний склад комісії з контролю за обігом наркотичних лікарських засобів в медичному закладі та рецептурних бланків за формою № 3;
  • обсяги та терміни зберігання наркотичних засобів у медичному закладі в цілому та в окремих його відділеннях зокрема;
  • місця зберігання та використання наркотичних засобів (зазначають назви відділень, кабінетів, постів), місце зберігання семиденного запасу;
  • процедуру передачі ключів від сейфів та приміщень, в яких зберігають наркотичні засоби (в тому числі вказують пристрої для пломбування);
  • відповідальних осіб, в обов’язки яких входить подання звітності до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками.

Кожна особа, яку допустили до роботи з наркотичними засобами, повинна ознайомитись з наказом та уважно його прочитати. Під наказом вона власноруч ставить свій підпис.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Техніка кровопускання: алгоритм" 

Слід також пам’ятати, що кожна посадова особа несе персональну відповідальність за виконання норм стосовно обігу наркотичних лікарських засобів. За порушення положень Ліцензійних вимог передбачено адміністративне покарання (від догани, до штрафу). Якщо ж наркотичні засоби використовуються не за призначенням чи налагоджений незаконний їх обіг, винні у такому правопорушенні особи понесуть карну відповідальність (ст. 305-320 Карного кодексу України від 05.04.2001 року № 2341-ІІІ).

Персонал, який допустили до роботи з наркотичними засобами, має надати наступні документи:

  • довідку про проходження наркоогляду;
  • довідку про відсутність не знятої чи не погашеної в законному порядку судимості.

До роботи з наркотичними речовинами не можуть бути допущені особи, які не були внесені до відповідного наказу по медичному закладу.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Контракт з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я" 

Нюанси роботи з наркотичними засобами

Відповідно до вимог нормативних документів, що прописують порядок обігу наркотичних лікарських засобів, відмітки про призначення наркотичних засобів здійснюють так:

  • пацієнтам, які проходять лікування в умовах стаціонару, відповідні відмітки роблять у листку призначень та медичній карті стаціонарного хворого;
  • амбулаторним пацієнтам відповідний запис роблять в медичній карті амбулаторного хворого та листку призначень.

Медична сестра робить короткий запис лише в листку призначень про введення наркотичного препарату. Запису до історії хвороби про виконання призначення робити не потрібно. В разі, коли хворий отримує препарат в амбулаторних умовах, листок призначень видають на йому руки чи особі, яка за ним доглядає.

Слід акцентувати увагу медичного персоналу на деякі аспекти роботи з наркотичними засобами в нестандартних ситуаціях. Як діяти медичному персоналу в випадку, коли при прийомі-передачі зміни виявили, наприклад, недостачу наркотичних препаратів, пошкодження ампули чи упаковки? В таких випадках необхідно оформити акт приймання наркотичних засобів. Такий акт оформляє утворена очільником медичного закладу комісія за формою, викладеною у додатку 1 до Постанови КМУ № 333 у трьох примірниках:

  • перший примірник залишають відповідальній особі;
  • другий примірник надсилають постачальнику лікарських засобів (продавцю) разом з прибутковими документами;
  • третій примірник віддають до бухгалтерії медичного закладу.

Якщо ж наркотичні препарати були пошкоджені уже в медичному закладі та стали непридатними до використання, оформляють Акт про факт пошкодження наркотичних засобів в медичному закладі. Документ заповнює комісія по контролю обігу наркотичних лікарських засобів, персональний склад якої затверджують наказом по медичному закладу. Форма документа наведена у додатку 2 до Постанови КМУ № 333. Акт складають у трьох примірниках:

  • перший примірник акта залишають в медичному закладі;
  • другий – надсилають до територіального органу внутрішніх справ;
  • третій – передають Держлікслужбі.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Медицинская документация приемного отделения" 

Звіти стосовно обігу наркотичних лікарських засобів

Юридичні особи, чия діяльність передбачає роботу з наркотичними лікарськими засобами, психотропними речовинами та прекурсорами, зобов’язані подавати звіти про свою діяльність.

№ з/п

Назва звіту

Нормативний документ

1

Звіт про кількість наркотичного засобу, який був використаний та про кількість запасів зазначених наркотичних, психотропних засобів та прекурсорів станом на 31 грудня звітного року.

Ст. 32 Закону України № 60/95-ВР від 15.02.1995 року «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори».

2

Звіт про реалізацію та використання наркотичних засобів включених до таблиць II і III переліку, та (або) прекурсори, включені до таблиці IV переліку, в кількості, що перевищує гранично допустиму за __ ________ 20__ року.

Додаток 9 Постанови № 589. Звіт подають до 31 березня року, що настав за звітним.

Слід звернути увагу на порушення, які виявляють під час перевірок обігу наркотичних лікарських засобів в медзакладі:

  • невчасно подають звіти;
  • подають звіти не за встановленою формою;
  • у графу «складські запаси станом на 31 грудня 20___р.» помилково вписують залишки лише з місця концентрації та не враховують кількість препаратів, наявних загалом у закладі;
  • не враховують прекурсори (наприклад, калію перманганат).

Звіти подають від медичного закладу в цілому, при цьому звіти від кожного структурного підрозділу надсилати немає необхідності. Хоча несвоєчасне подання звітів є однією з підстав для позапланової перевірки медичного закладу (Закон України № 877-V від 05.04.2007 року «Про основні засади державного нагляду (контролю)»), 30% ліцензіатів все ж не виконують цієї вимоги.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Форма №063-2/о: скачайте бланк!

Деякі нюанси роботи з рецептурними бланками форми № 3

Основні аспекти роботи з рецептурними бланками за формою № 3 визначені в наказі МОЗ України № 360.

Медичні заклади мають можливість отримувати бланки за формою № 3 з різних місць:

  • через аптечні склади;
  • через аптеки;
  • через управління охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій;
  • з поліграфічного комбінату «Україна» (попередньо необхідно укласти прямий договір на постачання бланків).

Обліковують рецептурні бланки у спеціальних журналах (книгах), що суттєво полегшує контроль обігу наркотичних лікарських засобів. Ведуть ці документи за загальними вимогами – сторінки нумерують та прошнуровують, журнал завіряє очільник медичного закладу своїм підписом та печаткою.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Бланки рецептов: правила и формы

Форми медичної документації, в яких ведуть облік отриманих рецептурних бланків, затверджені наказом Мінстатистики України № 67 від 11.03.1996 року «Про затвердження типових форм первинного обліку бланків суворої звітності». Стосовно питання ведення первинної медичної документації слід зауважити, що на громадське обговорення виносився проект наказу МОЗ України «Про внесення змін до наказів МОЗ України № 494 від 07.08.2015 року та № 369 від 29.12.2000 року». Цим наказом пропонувалась форма первинної медичної документації № 129–12/о «Журнал реєстрації спеціальних рецептурних бланків форми № 3 (ф-3) у закладах охорони здоров’я», а також інструкція, щодо ведення цього журналу. Проте запропонована форма журналу викликала ряд нарікань та була повернута на доопрацювання.    

В лікувальному закладі створюють запас рецептурних бланків з розрахунку на один місяць. Зберігають бланки в сейфах. Медичні працівники отримують їх в кількості, яка необхідна для роботи протягом місяця. В випадку, коли медичний працівник з якихось причин звільняється з лікувального закладу, залишки рецептурних бланків за формою № 3 він зобов’язаний повернути до місця, де їх отримував. 

Разом з тим слід зауважити, в нашій державі не ліцензується діяльність, пов’язана з обігом бланків форми № 3. Це суттєво спрощує діяльність медичних закладів у сфері використання наркотичних препаратів, оскільки лікарі мають можливість виписувати їх лише на рецептурних бланках форми № 3. Крім того, лікарям не доведеться проходити наркоогляд та отримувати спеціальні довідки Міністерства внутрішніх справ України про відсутність у них судимості.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "ГРВІ: запобігаємо розповсюдженню за допомогою масок"   

Правильне зберігання наркотичних засобів

Нормативні документи стосовно обігу наркотичних лікарських засобів висувають ряд вимог до приміщень, в яких зберігають наркотичні та сильнодіючі засоби. В першу чергу, для цього виокремлюють приміщення у капітальних будівлях.

№ з/п

Конструкція

Особливі вимоги

1

Вхідні двері

Металеві чи дерев’яні повнотілі, справні.

Щільно підігнані під дверну коробку.

2

Дверні замки

Одні двері оснащують мінімум двома не самозамикальними замками.

3

Віконні отвори

Оснащують металевими гратами (жалюзі, що не поступаються за міцністю гратам).

4

Охорона приміщення

Приміщення оснащують сигналізацією з виведеним сигналом тривоги на пункт централізованого спостереження охоронної фірми, що зазначено в п. 83 Ліцензійних умов.

Наркотичні препарати повинні зберігати у сейфах (металевих товстостінних шафах), які кріплять до підлоги, стін. Ця вимога стосується також і постів лікувальних закладів, де цілодобово перебувають медичні працівники (п. 84 Ліцензійних умов).

У окремих випадках медичним закладам дозволено використовувати спільні приміщення для зберігання наркотичних засобів. В цьому разі наркотичні лікарські засоби, психотропні речовини повинні зберігати в окремих сейфах. Крім того, використання спільних приміщень має бути підтверджене відповідним договором.

Правила прийому залишків наркотичних лікарських засобів

Постановою № 333 прописані форми заяв, пов’язаних з обігом наркотичних лікарських засобів:

  • Заява про отримання наркотичних засобів психотропних речовин та/або прекурсорів і виконання призначень лікаря;
  • Заява про повернення невикористаних залишків наркотичних засобів психотропних речовин та/або прекурсорів.

Заяву про отримання наркотичних засобів подають в тих випадках, коли такі препарати отримують безпосередньо в лікувальному закладі (а не за рецептами).

Залишки наркотичних препаратів, які отримували в медичному закладі родичі хворого, опікуни чи піклувальники, повинні повернути медичному працівнику (лікарю чи фельдшеру), який призначав ці препарати. В разі, якщо такі препарати доставлялись до хворого, їх залишки повертають відповідальній особі, яка їх доставляла. Слід пам’ятати, що лікувально-профілактичний заклад може прийняти лише ті лікарські препарати, які були видані цим закладом. Така вимога стосовно обігу наркотичних лікарських засобів прописана в Постанові № 333. Роз’яснення стосовно цього прописані також в Інформаційному листі, який видають на руки хворому чи його родичу при отриманні наркотичних препаратів (Наказ № 494). В ньому зокрема вказано, що передавати невикористані залишки наркотичних засобів стороннім особам чи використовувати їх не за призначенням заборонено.

Невикористані залишки наркотичних препаратів, які отримували за рецептом в аптеці, члени сім’ї хворого, його опікуни чи піклувальники зобов’язані власноруч знищити.

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Дезинфицирующие средства в медицине: как выбрать?"  

Знищення наркотичних (психотропних) лікарських засобів

Правила знищення наркотичних засобів викладені в Порядку № 589. Відповідно до нормативних документів, знищувати наркотичні засоби можуть:

  • медичні заклади власними силами (необхідно отримати ліцензію на такий вид діяльності);
  • суб’єкти господарювання, що мають ліцензію на знищення наркотичних засобів (необхідно підписати відповідний договір).

Наркотичні засоби знищують якщо:

  • закінчився термін їх придатності;
  • наркотичні засоби стали непридатними для використання через дію на них певних фізичних чи хімічних чинників;
  • відсутня можливість ідентифікувати належність певних засобів до наркотичних;
  • виникли сумніви щодо якості зберігання препаратів (наприклад, препарати були повернуті від родичів хворих).

Все про обіг наркотичних лікарських засобів, прекусорів в медзакладіЧитайте: "Скорочення медпрацівників: коли це законно, а коли ні?

Щоправда, нормативними документами щодо обігу наркотичних лікарських засобів не зазначено чітко коли саме мають знищувати невикористані залишки наркотичних засобів. Тому з цього приводу Держлікслужба дала дозвіл знищувати відкриті ампули відразу після виконання лікарських призначень.

№ з/п

Вид наркотичного засобу

Спосіб знищення

1

Рідкі невикористані залишки препаратів наркотичних засобів (розчини, сиропи).

Розводять водою та зливають до комунального колектору.

2

Тверді невикористані залишки препаратів наркотичних засобів (таблетки, капсули).

Інкапсулюють, інертизують та спалюють за високих температур.

3

Напівтверді невикористані залишки препаратів наркотичних засобів (креми, лосьйони, лініменти).

Інкапсулюють, інертизують та спалюють за високих температур.

4

Трансдермальні пластирі, що містять наркотичні засоби.

Спалюють.

5

Порожні ампули, блістери з-під використаних наркотичних препаратів, психотропних речовин та прекурсорів.

Додатковому обліку та спеціальному знищенню не підлягають.

В медичному закладі створюють комісію, яка контролює порядок приймання, знищення та проведення щоквартальної інвентаризації наркотичних препаратів та рецептурних бланків за формою № 3. Наказом очільника медичного закладу визначають склад цієї комісії та спосіб, яким будуть знищувати наркотичні засоби. Очолює комісію з контролю обігу наркотичних лікарських засобів керівник закладу чи один з його заступників.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся