З питань передплати телефонуйте 0 800 212 012 (усі дзвінки безплатні)

Активуйте подарунковий доступ >

Медична справа

Перелік послуг первинної медичної допомоги

  • 8 серпня 2018
  • 953

Перелік послуг первинної медичної допомоги визначений на законодавчому рівні. Дізнайтеся докладно про те, на яких умовах та які конкретно послуги медзаклад повинен надавати пацієнту, та як в організації цього процесу повинна брати участь місцева громада.

Надавачем послуг первинної медичної допомоги може стати будь-який медичний заклад, незалежно від його організаційно-правової форми. Надавати населенню послуги, пов’язані з первинною медичною допомогою, можуть:

  • комунальні некомерційні підприємства;
  • фізичні особи-підприємці, котрі отримали ліцензію на ведення господарської діяльності з медичної практики.

Законодавство закріплює виключне право  надавати послуги первинної медичної допомоги лише комунальним некомерційним підприємствам. Але незалежно від того, яку   модель надання ПМД представляє медичний заклад, він зобов’язаний організувати весь спектр первинної медичної допомоги, передбаченої законодавством України.

Оплата праці працівників закладів охорони здоров’я в 2019

Практичні поради
Анжела Купліванчукзавідувач відділу соціально-економічного захисту Профспілки працівників охорони здоров’я України
Конкретні розміри доплат, надбавок та інших виплат працівникам визначає керівник за рахунок і в межах фонду заробітної плати, затвердженого у кошторисі закладу охорони здоров’я. Вони відображаються в розрахункових відомостях на виплату заробітної плати.

Основні напрямки діяльності закладів ПМД

№ п/п

Напрями

Види  послуг

1

Динамічне спостереження за певними групами пацієнтів, котре містить у собі проведення фізикальних, лабораторних та інструментальних досліджень, затверджених галузевими стандартами.

Ведуть пацієнтів з хронічними захворюваннями та станами.

Ведуть жінок з неускладненою вагітністю та організовують необхідні акушерсько-гінекологічні огляди.

Організовують заходи медичного спостереження за здоровими дітьми, враховуючи фізіологічні особливості їх організму в різних вікових групах.

2

Проведення заходів для діагностики та лікування найпоширеніших захворювань, травм, отруєнь, фізіологічних станів пацієнтів.

Надання медичної допомоги пацієнтам, стан фізичного чи психічного здоров’я яких дозволяє  отримати допомогу на первинному рівні (не потребують екстреної, вторинної чи третинної допомоги).

Скеровують пацієнтів, котрі не потребують екстреного медичного втручання, на вторинний рівень надання медичної допомоги.

3

Проведення профілактичних заходів.

Працюють з пацієнтами, котрі мають  фактори ризику розвитку певних хвороб.

Проводять вакцинацію відповідно до календаря профілактичних щеплень.

Надсилають екстрені повідомлення у відповідні інстанції про випадки гострих інфекційних захворювань, гострих професійних та харчових отруєнь, атипових реакцій на щеплення.

Проводять епідеміологічні обстеження в разі виявлення поодиноких випадків інфекційних захворювань.

4

Організація допомоги паліативним пацієнтам.

Оцінюють стан важкохворих пацієнтів, розраховують потребу та призначають знеболюючі препарати.

Призначають лікування супутньої патології (наприклад, нудоти, закрепів) пацієнтам, котрі отримують паліативну допомогу.

Навчають осіб, котрі доглядають за важкохворими (родичів, соціальних працівників), навичкам догляду за важкохворими.

Направляють пацієнтів, що потребують паліативної допомоги в ширших межах, ніж може забезпечити лікар на первинному рівні, в відповідні медичні заклади.

5

Проведення санітарно-просвітницької роботи.

Проводять роз’яснювальну роботу (бесіди з пацієнтами та колективами, виступи в газетах, на радіо та через інтернет), спрямовану на формування навичок здорового способу життя.

6

Взаємодія з іншими структурами та службами.

Співпрацюють з закладами, що надають вторинну, третинну та екстрену медичну допомогу.

Співпрацюють з закладами громадського здоров’я й іншими державними службами, котрі здатні вплинути на стан здоров’я населення.

Співпрацюють з соціальними службами.

Невід’ємною частиною роботи лікаря ПМД є ведення медичної документації та складання статистичних звітів. Крім іншого, медичний працівник в своїй повсякденній роботі має оформляти рецепти, які дозволять отримати пацієнту медичні препарати в аптечній мережі безкоштовно чи з суттєвою знижкою (відповідно до існуючих програм).

Перелік послуг первинної медичної допомогиЧитайте: "Фінансування первинної медичної допомоги — пояснення МОЗ

Способи організації надання ПМД

Ключовою фігурою, від якої залежить якість послуг первинної медичної допомоги, є медичний працівник. Левову частку послуг, звичайно, надаватиме лікар. Хоча окремі послуги можуть надавати також інші медичні працівники зі складу команди. Одні працівники, чия кваліфікація є достатньою, зможуть надавати такі послуги самостійно, інші (чий рівень кваліфікації є не достатньо високим) – лише під контролем лікаря.

Щоб пацієнти змогли отримувати необхідну допомогу безперервно, а медичний заклад зміг ефективно використовувати свої ресурси, надавачі ПМД можуть об’єднуватись в групові практики. До надання медичної допомоги надавач ПМД може долучати третіх осіб. Для цього між ними будуть укладені трудові чи цивільні договори.

Організація роботи закладу ПМД

Якість медичних послуг буде максимально високою у випадку, коли об’єм практики ПМД буде складати:

  • на одного лікаря загальної практики-сімейного лікаря чи лікаря-терапевта – дві тисячі пацієнтів;
  • на одного лікаря-педіатра – одна тисяча пацієнтів.

Корекція цих цифр може відбутись залежно від соціально-демографічних умов, особливостей території обслуговування.

Приймати пацієнтів лікарі можуть в спеціально обладнаних приміщеннях. Такі приміщення медичний заклад може:

  • утримувати на праві власності;
  • орендувати;
  • отримати в оперативне управління.

Про адресу, за якою лікар вестиме свій прийом, мешканці населених пунктів повинні бути поінформовані завчасно. Повинні вони отримати інформацію і про зміну такої адреси (якщо таке станеться).

Перелік послуг первинної медичної допомогиЧитайте: "Платні медичні послуги: як сформувати вартість

Організація прийому пацієнтів

Лікар може вести прийом пацієнтів так:

  • запросити пацієнта на особистий прийом до медичного закладу;
  • відвідати пацієнта за місцем його проживання (перебування);
  • проконсультувати пацієнта за допомогою засобів телекомунікації.

Оскільки ефективність відвідин пацієнта за місцем його проживання є достатньо сумнівною, така форма надання медичних послуг буде використовуватись обмежено на розсуд лікаря. Медичний працівник не буде відвідувати пацієнта лише задля зручності останнього. Разом з тим, мешканці віддалених населених пунктів повинні мати можливість потрапити на прийом до лікаря. Задля цього надавач ПМД повинен потурбуватись про:

  • можливість пацієнта доїхати на прийом до лікаря;
  • можливість лікаря доїхати до місця проживання пацієнта;
  • налагодження роботи ФАПів/ФП;
  • налагодження роботи медичних пунктів тимчасового базування.

Надавач ПМД має визначити й години прийому лікаря, котрі будуть зручними як для нього, так і для пацієнтів. Мешканці населених пунктів, котрі знаходяться у зоні обслуговування закладу ПМД, повинні отримати інформацію про графік прийому, за котрим працює лікар. Якщо з певних причин, години прийому лікаря змінились (пішов у відпустку, знаходиться у відрядженні чи хворіє), необхідно відразу поінформувати про це населення.

Перелік послуг первинної медичної допомогиЧитайте: "Клинические протоколы: законодательство, внедрение

Щоб пацієнти не страждали через непередбачувані обставини, декілька надавачів ПМД можуть об’єднати свої зусилля та організувати черговий кабінет. Тут пацієнти зможуть отримати медичну допомогу в години, коли лікар уже закінчив свій прийом, у вихідні, святкові та неробочі дні.

Важливо, щоб пацієнт не штовхався в черзі, очікуючи прийому в лікаря. Тому надавач ПМД повинен організувати запис на прийом:

  • за телефоном;
  • особисто;
  • за електронною поштою;
  • через інтернет-сайт.

Це ще одна умова, яку повинен виконати надавач ПМД, щоб мати змогу підписати договір з НСЗУ.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся