З питань передплати телефонуйте 0 800 212 012 (усі дзвінки безплатні)

Активуйте подарунковий доступ >

Медична справа

Електронна медична карта: як впроваджуватимуть

  • 10 грудня 2018
  • 2168

Робота з меддокументацією забирає левову частину часу. Цей час можна було б витратити на спілкування з пацієнтами або ж на самоосвіту лікаря. Застаріла система паперового документообігу вичерпала себе та потребує заміни. Тож МОЗ вводить електронні медкарти та компютеризацію роботи медзакладів.

Впровадження електронних медкарток  розпочнеться в 2019 році  ­– зміни відбуватимуться поступово та вимагатимуть від медпрацівників опанування лише декількох нескладних електронних інструментів упродовж року. Дані про кожне звернення пацієнта до лікаря вноситимуть в електронну систему, а поступово в електронний формат переведуть і направлення до спеціалістів, рецепти на лікарські засоби за програмою «Доступні ліки», лікарняні. При чому можливість внесення даних до бази мають не лише лікарі, а й медсестри.

Чи може медзаклад самостійно знищувати наркотичні препарати

Практичні поради
Тетяна Загородна,головний спеціаліст відділу контролю за дотриманням ліцензійних умов діяльності з обігу підконтрольних речовин Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками
Родичі померлого хворого повернули до закладу охорони здоров’я невідкриті ампули наркотичних засобів. Чи має право заклад з ліцензією знищувати їх самостійно, без залучення Нацполіції та визначення методу знищення Держлікслужбою? Адже це суперечить постанові КМУ № 589

Електронно медична документація спростить роботу лікарів, й дасть можливість доступу до медичної інформації про пацієнта,  вже внесеної до Центральної бази даних.

Для роботи з електронними медкартами медзаклади повинні запустити:

  • комп’ютеризацію: на початок наступного року комп’ютерами мають бути обладнані усі кабінети сімейних лікарів, аби вони мали змогу  оформлювати електронні медкартки. З середини 2019-го року відбуватиметься комп’ютеризація кабінетів лікарів-спеціалістів. Завдяки комп’ютеризації медзаклади зможуть брати участь в урядових програмах, як от «Безкоштовна діагностика».
  • медичну інформаційну систему (МІС): від середини наступного року за користування  базовим функціоналом  МІС треба буде платити. Кожен медзаклад має змогу самостійно обрати  систему із представлених на ehealth.gov.ua так, щоб вона  мала усі необхідні модулі для роботи на рівні первинки та спеціалізованої амбулаторної допомоги.

Електронні медичні записи

Перший крок до цілковитого переходу від паперових до електронних медичних карток — впровадження електронних медичних записів.  

Електронний медичний запис — інформація про пацієнта, яку збирають та зберігають в МІС конкретного медзакладу.

При використанні сучасних інформаційних систем обробка того ж обсягу інформації, що існує на папері, не є доцільною.  Кожен внесений до  централізованої системи електронний медичний запис є елементом, на основі сукупності яких у подальшому можна будувати виписки, звіти, форми. До електронних медичних записів належать:

  • запис про візит пацієнта з використанням ICPC-2 і описом його анамнезу;
  • запис про рівень глюкози в крові як частина результатів аналізів;
  • інформація про наявність алергії у пацієнта.

Електронні медкарти

З наступного року медична інформація про пацієнта  передаватиметься до електронних медкарт.  При цьому інформація, яка може збиратися у декількох медзакладах про одного й того ж пацієнта, зберігається централізовано. Саме тому за необхідності будь-який медзаклад чи медпрацівник, який потребує інформації про пацієнта для надання йому меддопомоги, має змогу отримати її у будь-який момент у дозволеному пацієнтом обсязі. Окрім цього, централізація зберігання даних про пацієнта вирішує ще одну проблему паперового документообігу – коли декілька медзакладів мають самостійні паперові медкарти для одного й того ж пацієнта з обмеженою кількістю інформації про нього, і жодна не має даних у повному обсязі.

Централізація зберігання даних про пацієнта

Як зазначалося, збирання даних про пацієнта здійснюється за допомогою МІС медзакладів, після чого інформація надсилається до Центральної бази даних.

Централізоване зберігання даних має такі переваги:

  • МОЗ та НСЗУ отримують можливість аналізу знеособлених даних, що використовуватиметься для вдосконалення менеджменту медичної галузі; НСЗУ може також обробляти інформацію для управління якістю медпослуг;
  • доступність інформації для пацієнта та лікаря незалежно, працює сервер медзакладу, з якого відбувався ввід даних, чи ні;
  • для медзакладу зберігається можливість переходу з однієї на іншу МІС без ризику втратити ключові дані.

Зміни в ліцензуванні медичної практики

Електронна медична карта: як впроваджуватимуть
Богдана Кодолаюрист OLEH RACHUK LAW FIRM, Київ
2018 року сфера ліцензування закладів охорони здоров’я зазнала певних змін.

Етапи впровадження електронних медкарт

Кожна країна самостійно визначає, яка саме інформація зберігатиметься централізовано та входитиме до електронної медичної карти пацієнта. Для українців впровадження електронної медкарти відбуватиметься поетапно, кожний етап включатиме реалізацію функціоналу, що дає змогу вносити до неї різні набори записів. Розглянемо ці етапи докладно.

Етап

Час впровадження

Нововведення

1

Початок 2019 року

Лікарі первинної ланки можуть вносити дані про кожен візит пацієнта, користуючись ICPC-2, а також  дані, що зараз вносяться в паперову медкарту амбулаторного хворого (форма № 25/о). Лікарі можуть  виписувати рецепти та направлення в електронному форматі.

2

Середина 2019 року

Лікарі амбулаторій можуть вносити до електронної медичної карти консультативні висновки; фахівці діагностичних центрів можуть вносити результати найбільш поширених лабораторних досліджень. Лікарі можуть виписувати електронні лікарняні.

3

Початок 2020 року

Медпрацівники стаціонарів можуть вносити до електронної медичної карти інформацію щодо виписки пацієнта в такому обсязі , який містить карта пацієнта, що вибув зі стаціонару (форма №          66/о).

 

У той час як впроваджуватимуться електронні медичні карти, МОЗ також має намір спростити ведення паперової документації — інформацію, яку зберігатимуть  в електронній формі, не  дублюватиумть на папері.

Що ж стосується уже наявних меддокументів з накопиченою інформацією – лише мінімальний обсяг інформації перенесуть  до централізованої електронної медичної карти. Так, у першу чергу заноситиметься інформація,  критично важлива для надання невідкладної допомоги. Історично накопичена інформація залишається в картках. Враховуючи етапність впровадження, впродовж певного часу записи в електронній і паперовій формах діятимуть одночасно.

Вибір МІС

Складовими електронної системи охорони здоров’я є Центральна база даних (ЦБД), адміністрування якої здійснюється ДП «Електронне здоров’я» (eZdorovya), та  МІС. МІС призначені для того, щоб автоматизувати ключові бізнес-процеси медзакладу та забезпечити взаємодію з НСЗУ в рамках Програми державних фінансових гарантій медобслуговування населення. Вибір однієї або декількох МІС з різними модулями — цілком прерогатива кожного окремого медзакладу. Так, МІС відрізняються одна від одної функціоналом, технічним забезпеченням та за вартістю. Тому головний лікар має обирати самостійно та неупереджено, виходячи з інтересів власного медзакладу. МІС має бути підключена до ЦБД згідно з переліком на сайті, де гарантовано, що ця система пройшла тестування на відповідність технічним вимогам.

Упродовж першого півріччя 2019 року користування будь-якої МІС для внесення даних до електронної медкарти за Програмою державних фінансових гарантій медобслуговування населення є безкоштовним.

Керівник, обираючи МІС, має оцінити бюджет медзакладу – яку суму він може витратити на систему та на окремі елементи: основні фонди, придбання послуг, ліцензії, матеріально-технічну базу тощо.  Часто бюджет може бути чи не основним критерієм вибору МІС.

Електронна медична карта: як впроваджуватимутьЧитайте: "Інформація про пацієнта: персональні дані, анонімність, розголошення" 

Основні етапи вибору МІС

  1. Існує два види МІС:
  • хмарні (діяльність МІС забезпечується інтернет-браузером);
  • клієнт-серверні (має бути встановленою на ПК, може не потребувати підключення до Інтернету кожного робочого місця, а лише сервера)

Варто проаналізувати технічні вимоги конкретної МІС для прийняття обґрунтованого рішення. Так, варто звернути увагу на такі аспекти:

  • Чи кожне робоче місце у медзакладі має доступ до Інтернету?
  • Які вимоги має МІС щодо пропускної можливості доступу до мережі Інтернет?
  • Чи дозволяють технічні характеристики ПК використовувати конкретну МІС?
  • Чи є в медзакладі сервер або/та локальна мережа, якщо цього потребує  МІС, та чи відповідають вони технічним вимогам?
  1. На основі потреб у функціоналі,   і для внесення даних до електронної медкарти, оберіть одну або декілька МІС.
  2. Будь-яка МІС у першу чергу має забезпечити функціонал для взаємодії з Програмою державних фінансових гарантій медобслуговування населення. Також слід звернути увагу на можливості МІС, які б надали змогу медзакладу автоматизувати необхідні бізнес-процеси.

Наприклад, МІС 1 коштує Х грн на робоче місце, у своєму розпорядженні має функціонал з 5 модулів. МІС 2 коштує Y грн, оснащена 10 модулями. У такій ситуації треба проаналізувати функціональні потреби медзакладу, відповідність наявних ПК технічним вимогам для обраної МІС та здійснити порівняльний аналіз з витратами на МІС.

  1. Спектр функцій ЦБД не стоятиме на місці, тому, відповідно, і від МІС вимагатиметься розвиток. Проте не кожна система буде реалізовувати всі модулі. Так, у разі необхідності, у медзакладів буде можливість придбати додатково потрібний модуль та підключити  в іншій МІС. Плата за користування модулями може здійснюватися окремо тільки за ті функції, які додатково обрав головний лікар. Так, окремим модулем може бути:
  • Робоче місце лікаря (створення та перегляд декларацій, внесення електронних медичних записів пацієнта в рамках візиту до лікаря первинної ланки).
  • Адміністративний модуль (реєстрація надавача медпослуг, співробітників та відділень, створення договорів між Нацслужбою здоров’я та надавачем медпослуг).

Отже, у 2019 році медичній галузі доведеться докорінно змінитися, звільнившись, насамперед, від тягаря паперової роботи та впровадивши електронні медичні карти, які покликані покращити роботу національної сфери охорони здоров’я.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся