Замовте видання онлайн або телефонуйте 0 800 212 012. Дзвінки безплатні

Активуйте подарунковий доступ

Медична справа

400 днів роботи НСЗУ: звіт та прогнози для медзакладів

  • 27 травня 2019
  • 973

30 березня 2018 року було зареєстровано юридичну особу, орган виконавчої влади — Національну службу здоров’я України (НСЗУ) на чолі з Олегом Петренком. Старт не був простим, але за 400 днів з моменту початку роботи НСЗУ з державного стартапу перетворилася в інституцію, яка є реалізатором медичної реформи.

В 1948-му році була заснована Національна служба здоров’я Англії. Вона стала першою організацією, що забезпечувала усе населення країни безоплатною медичною допомогою незалежно від походження, рівня статків, національності. І досі Національна служба здоров’я Англії є найбільш поважною організацією. Останнє дослідження показує, що Національну службу здоров’я Англії поважають навіть більше, ніж інститут монархії. Хоча й не можна сказати, що її роботою задоволені стовідсотково, але звертаючись за медичною допомогою, населення отримує її вчасно, кваліфіковано і без надлишкових фінансових затрат.

Саме такий підхід до організації медичної системи було взято за основу в інших країнах ЄС, хоч і з деякими відмінностями.

Профілактика гепатиту: інфографіка для медиків

Головне про НСЗУ 

Юрисдикція НСЗУ розповсюджується на всю територію України. Служба оперує коштами Державного бюджету, які спрямовуються на охорону здоров’я через програму державних медичних гарантій (скорочено — ДГ).

Програма медичних гарантій передбачає пакет послуг, які держава гарантує кожному громадянину України або особі без громадянства, яка має право проживати в Україні. НСЗУ розробляє цю програму, формує тарифи, вносить пропозиції щодо її реалізації.

Закупівлі

Україна, розпочавши трансформацію охорони здоров’я, перейшла від просто фінансування охорони здоров’я, іншими словами — утримання закладів охорони здоров’я, до закупівель.

За такою моделлю передбачається наявність надавача медичних послуг — чи то лікар, чи лікарня, чи інші структури — та того, хто замовляє послуги і оплачує їх. Тобто замовником послуг і платником є Національна служба здоров’я. Взаємовідносини між платником і надавачем послуг регулюються переважно господарським правом, адже основним інструментом взаємодіїї Національної служби здоров’я з надавачем послуг є договір. Національна служба здоров’я — це закупівельник медичних послуг для тих, хто їх споживає. 

Система єдиного платника — це один із видів соціального медичного страхування. Більшою мірою усі моделі соціального страхування у світі формується однаковим чином.

Договори

У договорі є суб’єкти: той, хто надає послуги, і той, хто їх закуповує. Є умови договору, тобто зазначається, яким чином цей договір реалізується. Також існує, юридичною мовою, третя особа — ті, хто споживає послугу. Тобто Національна служба здоров’я дбає, у першу чергу, про споживача.

Кожен пацієнт, отримуючи послуги, знає, що держава реалізує принцип, за яким гроші підуть не за стінами лікарні, не за ліжками, не за кількістю лікарів, а за конкретною наданою послугою. На відміну від моделі утримання, Національна служба здоров’я оплачує надані послуги з використанням фінансового механізму.

Національна служба здоров’я — це про фінанси, економіку охорони здоров’я. Адже охорона здоров’я є не лише соціальною сферою, але й величезним сектором економіки. У багатьох розвинених країнах сектор економіки, що фінансує охорону здоров’я, є суттєвою часткою національного доходу. Це стосується всього: і фармацевтичного сектору, і сектору медичного обладнання. Це все, що створює додаткову вартість. І що більше розвинутий цей сектор, то краще функціонує держава, тим в більшій мірі люди можуть розраховувати на отримання якісних медичних послуг.

Отже, інструмент Національної служби здоров’я — це укладення договорів. Тобто, НСЗУ не фінансує. Зараз місцеві бюджети усе менше і менше будуть отримувати з державного бюджету на охорону здоров’я. Медзаклади ставатимуть незалежними, укладатимуть договори з Національною службою здоров’я і надаватимуть послуги.

Як укласти договір з НСЗУ про медичне обслуговування населення

Якщо ви хочете укласти договір з НСЗУ на визначених в оголошенні умовах, то маєте відповідати Вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення

Ключові питання роботи НСЗУ

За що платить:

Національна служба здоров’я платить за якісні медичні послуги пацієнтам. І є багато фінансових інструментів, які спонукають надавача послуг притримуватися високого рівня якості.

Однак, є певний перелік послуг, які традиційно вважаються медичними, хоча такими не є. Ці послуги не будуть оплачуватися.

Кому платить:

Для укладання договору з Національною службою охорони здоров’я первинні заклади охорони здоров’я мають з бюджетних установ, отримувачів бюджетних коштів, перетворитись в некомерційні комунальні підприємства. Підприємство господарює автономно, що передбачає не лише надання послуг, але й використання коштів економічно ефективно. Тобто Національна служба здоров’я платить підприємствам.

Як платить:

Увесь цивілізований світ відмовився від методів утримання медзакладів на користь цивілізованих методів, що передбачають оплату медичних послуг надавачам.

Наприклад, усім відомо про метод, який майже вже рік використовується на первинці — це оплата за кожного пацієнта. Коли він тільки з’явився, серед людей було багато дискусій, у тому числі про те, чи вистачить усім на отримання необхідної медичної допомоги з розрахунку 370 грн/особу. Проте головним принципом є те, що, обравши лікаря, ви можете отримати у нього певний обов’язковий перелік послуг. Так і фінансується первинна допомога у 2/3 країн світу, зокрема, тих, що мають ефективні системи охорони здоров’я.

Олег Петренко, голова НСЗУ

Наприклад, усім відомо про метод, який майже вже рік використовується на первинці — це оплата за кожного пацієнта. Коли він тільки з’явився, серед людей було багато дискусій, у тому числі про те, чи вистачить усім на отримання необхідної медичної допомоги з розрахунку 370 грн/особу.  Проте головним принципом є те, що, обравши лікаря, ви можете отримати у нього певний обов’язковий перелік послуг. Так і фінансується первинна допомога у 2/3 країн світу, зокрема, тих, що мають ефективні системи охорони здоров’я.

Так, ці три питання постійно виникатимуть, а програма медичних гарантій відповідатиме на них: за що, кому та як ми платимо? Тому що для різних видів допомоги використовуватиметься різний механізм закупівлі.

Фінансування КНП за договором про медичне обслуговування населення

Фінансування комунального некомерційного підприємства за договором про медичне обслуговування населення передбачає вчинення наступних дій ➤ ➤ ➤

Результати роботи НСЗУ в 2018/2019

Рік тому 90% людей не вірили, що з 2019 року первинна допомога перестане фінансуватися державою, що усі заклади первинки перетворяться на некомерційні комунальні заклади, медзаклади і лікарі почнуть укладати договори.

На даний момент усі заклади первинної медичної допомоги, які працюють в Україні,  перетворилися із бюджетних установ на КНП. Це загалом 1320 закладів. Окрім того, усі вони уклали договір з Національною службою здоров’я. Це єдиний спосіб фінансувати первинну ланку допомоги.

Приватні медичні заклади

Безпрецендентним для України стало те, що з 1 липня минулого року приватні медичні заклади почали отримувати кошти за договорами за надання первинної медичної допомоги на однакових умовах з державними і комунальними. Ніяких окремих умов немає. Так, при бажанні приватний медзаклад може подати заявку на укладення договору, щоб надавати той самий гарантований пакет послуг, як і державний.

Вперше у громадян України виникла можливість обрати собі лікаря не за пропискою, як це було раніше. Більш того, не тільки в комунальних закладах охорони здоров’я первинної допомоги, але і в приватних.

У більшості великих міст кількість приватних закладів, що уклали договір з НСЗУ, почала зростати. Найцікавіше, що почала зростати і кількість фізичних осіб-підприємців. Ніколи раніше фізичні особи-підприємці не могли претендувати на державне фінансування. Зараз, якщо вони згодні надавати гарантований державою пакет, вони можуть напряму укласти договір з Національною службою здоров’я і отримувати кошти за пацієнтів, які підписали декларацію з лікарями або з лікарем-ФОП.

«Я пам’ятаю першу оплату, це було 13 липня 2018 року, п’ятниця 13-го. У нас було декілька дзвінків від фізичних осіб-підприємців. Їх всього було 13, зовсім небагато, тих, хто повірив. Їм казали: "Не грайтеся з державою, не треба вам проблеми". Але першою інформацією з банку, яка надійшла, був дзвінок ФОПа, фактично він сказав: «Нам держава заплатила гроші». Вони могли відкрити у будь-якому банку рахунок, отримати кошти за кількість декларацій пацієнтів, які уклали з цим ФОП угоди. Вчасно. Як було гарантовано. Тепер ми маємо 243 надавача приватної форми власності або фізичних осіб- підприємців. »

Олег Петренко, голова НСЗУ

На сьогодні підписано 27,5 млн декларацій. При тому за найоптимістичнішими розрахунками Національної служби здоров’я від 1 квітня минулого року вважалося, що до кінця року буде підписано 5 млн декларацій. Натомість, на кінець року було підписано майже 20 млн. Таким чином, зараз 2/3 українців обрали лікаря. В певних вікових категоріях, наприклад, у дітей, осіб до 14 років, вже майже 80% мають свого лікаря.

Електронний рецепт

Сьогодні випущено більше 1,5 млн електронних рецептів. Це більше, ніж очікувалося. Більше того,  1,7 млн електронних рецептів потрапило до аптечних закладів, які мають договір з НСЗУ. Надалі електронний рецепт, який зараз відпрацьований тільки для програми «Доступні ліки»,  буде поширюватися на всі інші сфери взаємодії. Зусилля Національної служби здоров’я спрямовуються на те, щоб електронний рецепт за рік став таким же інструментом, як і паперовий. Особливо це стосується рецептурного відпуску ліків.  Україна дуже наблизилася до цивілізованого фармацевтичного ринку. І це був один з найскладніших етапів електронізації рецептурного відпуску ліків. Попри невеликі технічні недоліки електронний рецепт запрацював скрізь.

Зміни, які торкнуться медзакладів 

Слід розуміти, що зміни в наданні медичної допомоги на первинному рівні вимагатимуть прийняття дуже багатьох неприємних рішень. Але не робити нічого – це іноді гірше, ніж робити те, що комусь завдасть болю або не сподобається. Національна служба здоров’я бере на себе таку відповідальність з розумінням того, що система охорони здоров’я трансформується дуже болюче в усіх країнах світу. Зміни викликають невдоволення в усіх категорій: і в населення, і професійної спільноти, і т.д. Але діалог – він і створений для того, щоб знаходити рішення. Як відомо, в Україні з часів Радянського союзу склалася не дуже прибуткова система та ефективна система охорони здоров’я. Зараз існують такі заклади, які лікувальними назвати тяжко. Вони б не були у цивілізованому світі лікарнями, тому що вони не можуть забезпечити якісну, а й навіть безпечну медичну допомогу. Так, якщо лікар приймає менше, ніж одні пологи на день, прийняття ним пологів стає небезпечним через 5 років.

Тому метою Національної служби здоров’я є раціоналізувати медичну допомогу.

Для прикладу візьмемо хірургічне відділення. Хірургічне відділення передбачає хірургічне втручання. У цьому відділенні працює 5 хірургів, які роблять 1 операцію на тиждень. Чи хотілося б пацієнтам потрапити через серйозну патологію до цього відділення?

Окрім того, варто зауважити таку закономірність. Якщо гроші приходять за ліжко – ліжко буде заповнене. Якщо кількість випадків зменшується, то зростає середня тривалість перебування на ліжку. Як тільки кількість випадків збільшується, тут відразу зменшується середня тривалість перебування на ліжку. Тобто якщо платити за ліжко —  їх кількість буде зростати, і їх будуть займати пацієнти, можливо, навіть не отримуючи допомоги. Так працює тепер. Але якщо платити за випадок, то є лікування у стаціонарі, є вплив на те, що ефективніше скоротити кількість днів перебування до професійно обгрунтованого, і обслуговувати більшу кількість пацієнтів. А більша кількість пацієнтів – це більша кількість випадків, це краща якість.

Електронізація, яка зараз відбувається, дасть змогу Національній службі здоров’я отримувати інформацію про те, що насправді відбувається. Хто надає послуги, скільки та кому. Це дозволить забезпечувати якісне надання послуг тим, хто їх споживає.

Зміни в спеціалізованій медичній допомозі

В межах області 40% бюджету ходить за пацієнтом, який там проживає. Пацієнт за направленням лікаря обирає заклад, у який він хоче піти. Область використовує маршрут в межах госпітальних округів, але пацієнт обирає, а НСЗУ оплачує допомогу. Такий механізм буде підготовлений НСЗУ на всі види медичної допомоги у 2020 році.

Програма медичних гарантій з наступного року стосуватиметься усіх види допомоги. На первинну, спеціалізовану амбулаторну та стаціонарну, високоспеціалізовану амбулаторну та стаціонарну, екстрену медичну допомогу, паліативну допомогу, допомогу до вагітності і пологів, і дітям до 16 років. Тобто з наступного року НСЗУ буде  оплачувати за договорами закладам, які надають медичну допомогу, усі види послуг. Це є приводом для нових зустрічей та обговорень між суспільством та НСЗУ.

57 секунд зараз = доступ до документів постійно!

Зареєструйтеся —
і скачуйте все! 
 
Зразки та форми документів медзакладу, алгоритми дій, поради юристів...

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!
Зареєструюся

Зареєструйтеся — і двері для Вас відчинені!

Отримуйте лише фахову інформацію: 
  • скачуйте зразки документів безплатно
  • користуйтеся нормативно-правовою базою
  • дізнавайтеся новини галузі охорони здоров’я

 

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І читатиму далі
Зареєструюся

Увага! Зміни в законодавстві! Щоб працювати без порушень, читайте статтю "Електронний рецепт: як виписувати"

Скачайте зручні пам'ятки від МОЗ та експертів "Як виписувати електронний рецепт" та "Як отримати ліки за електронним рецептом"

Скачати пам'ятки 
Головний редактор
Олена Алехно