Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладах

3151
Бактерицидні лампи, їх види та особливості застосування у приміщеннях закладів охорони здоров'я

Ультрафіолетове опромінення є санітарно-протиепідемічним заходом, його проводять у приміщеннях із високим та середнім ризиком забруднення мікобактеріями туберкульозу, підвищеним ризиком поширення збудників інших інфекцій та із великим скупченням людей.

Лампа бактерицидного ультрафіолетового опромінення (бактерицидна лампа, лампа УФО) — штучне джерело випромінювання, у спектрі якого є, переважно, випромінювання в діапазоні довжини хвиль 205-315 нм із піком випромінювання на довжині хвилі 253,7 нм.

Види бактерицидних ламп

Бактерицидні лампи є ртутними, можуть бути низького та високого тиску, озоновими та безозоновими. Серед ртутних ламп низького тиску в Україні найчастіше використовують безозонові лампи типу ДБ або ДРБ, TUV; з-поміж ртутних ламп високого тиску — безозонові лампи типу ДРП та ДРТ; бактерицидні розрядні лампи низького тиску типу РЛНТ та високого тиску типу РЛВТ.

У лампах УФО може бути відкритий, закритий або комбінований опромінювач.

Відкриті опромінювачі мають поворотний екран (відбивач), від якого прямий бактерицидний потік спрямовують у потрібну зону простору, тому опромінювання можна проводити лише тоді, коли люди у приміщенні відсутні або перебувають у ньому нетривалий час.

Лампи у закритих опромінювачах (рециркуляторах) розміщені у закритому корпусі, і бактерицидний потік не виходить назовні, тому опромінювання можна проводити у приміщеннях, де перебувають люди (громадського харчування, торгівлі та інших приміщеннях, де потрібно підтримувати чистоту повітря).

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладахЧитайте: "Внутрішньолікарняні інфекції: катетер-асоційовані зараження кровотоку"

Рециркулятори працюють за таким принципом: повітря із навколишнього середовища всмоктується через вхідний вентиляційний отвір, проходить через опромінювальну камеру, де встановлені бактерицидні лампи, там знезаражується та виходить через вихідний отвір. Рух повітря через камеру забезпечує вентилятор.

Під дією ультрафіолетового випромінювання від бактерицидних ламп на кисень повітря утворюються токсичні продукти — озон і окисли азоту. Зауважимо, що озон є речовиною І класу небезпеки; максимальна разова гранично допустима концентрація озону в атмосферному повітрі становить 0,16 мг/м³; середньодобова — 0,03 мг/м³.

Застосування бактерицидних ламп у закладах охорони здоров’я

Бактерицидні лампи застосовують у кабінетах закладів, що надають первинну медичну допомогу, для знезараження повітря і поверхонь.

Щодня після завершення роботи пункту збору мокротиння у протитуберкульозних закладах проводять вологе прибирання із дезінфікуючими засобами та опромінення бактерицидною лампою.

Такі лампи або інші пристрої знезараження повітря застосовують і в приміщеннях тимчасового зберігання і знезараження медичних відходів.

Застосування бактерицидних ламп передбачене й при роботах із патогенними мікроорганізмами. Так їх потрібно вмикати на 30-40 хв. після вологого прибирання бактеріологічних кімнат, боксів.

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладахЧитайте: "Медична карта стаціонарного хворого: важливі нюанси заповнювання форми № 003/о"

Закінчивши роботу з біологічним матеріалом, об’єкти з посівами переносять до сховищ (сейфів, холодильників, баків для автоклавування, термостатів тощо) та дезінфікують робочі поверхні у приміщенні, обробляють руки 70%-вим етиловим спиртом і вмикають на 30-40 хв. бактерицидні лампи. В лабораторіях (відділах, відділеннях) мікробіологічного профілю такі лампи вмикають на 60 хв. Також ними оснащують й кабінети щеплення.

Бактерицидними лампами обладнують спеціальні камери для зберігання стерильних матеріалів, у яких можуть зберігатися простерилізовані медичні вироби.

Зауважимо, що на сьогодні застосування бактерицидних ламп не передбачене в аптеках.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Книжкова полиця

«Новий номер УЗОЗ»

Електронна книга «Нові протоколи медичної сестри: аналізуємо проект»

для передплатників е-журналу «Довідник головної медичної сестри»

Читати книгу

Спробуйте безплатно

Безплатний презентаційний номер е-журналу «Довідник головної медичної сестри» — чудова можливість ознайомитися з ним та оцінити корисність публікацій.