text
Медична справа

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладах

• 27 вересня 2016
  • 7643

Читайте про правила використання бактерицидних ламп, їх види та особливості застосування у приміщеннях закладів охорони здоров'я, а також дізнайтеся, як уникнути помилок під час експлуатації бактерицидних опромінювачів

Ультрафіолетове опромінення є санітарно-протиепідемічним заходом, його проводять у приміщеннях із високим та середнім ризиком забруднення мікобактеріями туберкульозу, підвищеним ризиком поширення збудників інших інфекцій та із великим скупченням людей.

Лампа бактерицидного ультрафіолетового опромінення (бактерицидна лампа, лампа УФО) — штучне джерело випромінювання, у спектрі якого є, переважно, випромінювання в діапазоні довжини хвиль 205-315 нм із піком випромінювання на довжині хвилі 253,7 нм.

Стандарти дій медичних сестер при виявленні пацієнтів з інфекціями

Які доходи КНП потрібно відображати у фінансовому плані
Таїса Наконечна головна медична сестра Клінічної лікарні «Феофанія» Державного управління справами, Київ
Головна медична сестра має надати акредитаційній комісії затверджений та узгоджений план дій на випадок виявлення пацієнтів з особливо небезпечними інфекціями (п. 7.3 Стандартів акредитації закладів охорони здоров’я, затверджених наказом МОЗ «Про вдосконалення акредитації закладів охорони здоров’я» від 14.03.2011 № 142).

Види бактерицидних ламп

Бактерицидні лампи є ртутними, можуть бути низького та високого тиску, озоновими та безозоновими. Серед ртутних ламп низького тиску в Україні найчастіше використовують безозонові лампи типу ДБ або ДРБ, TUV; з-поміж ртутних ламп високого тиску — безозонові лампи типу ДРП та ДРТ; бактерицидні розрядні лампи низького тиску типу РЛНТ та високого тиску типу РЛВТ.

У лампах УФО може бути відкритий, закритий або комбінований опромінювач.

Відкриті опромінювачі мають поворотний екран (відбивач), від якого прямий бактерицидний потік спрямовують у потрібну зону простору, тому опромінювання можна проводити лише тоді, коли люди у приміщенні відсутні або перебувають у ньому нетривалий час.

Лампи у закритих опромінювачах (рециркуляторах) розміщені у закритому корпусі, і бактерицидний потік не виходить назовні, тому опромінювання можна проводити у приміщеннях, де перебувають люди (громадського харчування, торгівлі та інших приміщеннях, де потрібно підтримувати чистоту повітря).

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладахЧитайте: "Внутрішньолікарняні інфекції: катетер-асоційовані зараження кровотоку"

Рециркулятори працюють за таким принципом: повітря із навколишнього середовища всмоктується через вхідний вентиляційний отвір, проходить через опромінювальну камеру, де встановлені бактерицидні лампи, там знезаражується та виходить через вихідний отвір. Рух повітря через камеру забезпечує вентилятор.

Під дією ультрафіолетового випромінювання від бактерицидних ламп на кисень повітря утворюються токсичні продукти — озон і окисли азоту. Зауважимо, що озон є речовиною І класу небезпеки; максимальна разова гранично допустима концентрація озону в атмосферному повітрі становить 0,16 мг/м³; середньодобова — 0,03 мг/м³.

Застосування бактерицидних ламп у закладах охорони здоров’я

Бактерицидні лампи застосовують у кабінетах закладів, що надають первинну медичну допомогу, для знезараження повітря і поверхонь.

Щодня після завершення роботи пункту збору мокротиння у протитуберкульозних закладах проводять вологе прибирання із дезінфікуючими засобами та опромінення бактерицидною лампою.

Такі лампи або інші пристрої знезараження повітря застосовують і в приміщеннях тимчасового зберігання і знезараження медичних відходів.

Застосування бактерицидних ламп передбачене й при роботах із патогенними мікроорганізмами. Так їх потрібно вмикати на 30-40 хв. після вологого прибирання бактеріологічних кімнат, боксів.

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладахЧитайте: "Медична карта стаціонарного хворого: важливі нюанси заповнювання форми № 003/о"

Закінчивши роботу з біологічним матеріалом, об’єкти з посівами переносять до сховищ (сейфів, холодильників, баків для автоклавування, термостатів тощо) та дезінфікують робочі поверхні у приміщенні, обробляють руки 70%-вим етиловим спиртом і вмикають на 30-40 хв. бактерицидні лампи. В лабораторіях (відділах, відділеннях) мікробіологічного профілю такі лампи вмикають на 60 хв. Також ними оснащують й кабінети щеплення.

Бактерицидними лампами обладнують спеціальні камери для зберігання стерильних матеріалів, у яких можуть зберігатися простерилізовані медичні вироби.

Зауважимо, що на сьогодні застосування бактерицидних ламп не передбачене в аптеках.

Бактерицидні опромінювачі: 4 суттєві помилки під час використання

Ультрафіолетові бактерицидні опромінювачі запобігають поширенню збудників інфекційних захворювань та знижують рівень контамінації мікроорганізмами. Їх застосовують у приміщеннях різного призначення, аби знезаразити повітря та поверхні.

Якщо такі пристрої використовувати неправильно, то їхня дія зводиться нанівець, та ще й можна нашкодити здоров’ю медпрацівників. Що робити, аби такого не сталося? Розглянемо, яких помилок не можна допустити під час роботи з бактерицидними опромінювачами.

Помилка 1. Не враховувати чинники, які погіршують роботу опромінювачів

Бактерицидні опромінювачі потребують догляду. Є п’ять основних чинників, які знижують їх ефективність і можуть суттєво скоротити строк придатності.

Коливання напруги мережі. Враховуйте номінальне значення напруги. Його встановлює виробник опромінювача і вказує в інструкції з експлуатації. Що більше напруга мережі відрізняється від номінального значення, то меншим буде строк експлуатації бактерицидного опромінювача (табл.).

Вплив коливання напруги мережі на роботу опромінювача

Напруга мережі

Як позначається
на роботі опромінювача

Вище на 20% за номінальне значення

Строк експлуатації опромінювача скорочується до 50%

Нижче на 20% за номінальне значення

Лампи працюють з перебоями і можуть повністю згаснути

Нижче на 10% за номінальне значення

Бактерицидний потік ламп зменшується на 15%

Не використовуйте бактерицидні опромінювачі, якщо напруга мережі вище або нижче на 10% за номінальне значення.

Коливання температури повітря. За температури 40 °С бактерицидний потік ламп зменшується на 10%. За температури нижче 10 °С стає важче запалювати лампи і збільшується розпорошення електродів. Це призводить до скорочення строку експлуатації ламп.

Часті увімкнення. Кожне увімкнення зменшує загальний строк експлуатації лампи приблизно на дві години. Тому уникайте необумовлених увімкнень опромінювача.

Підвищена вологість. Якщо відносна вологість повітря більша за 80%, бактерицидна дія ультрафіолетового випромінювання падає на 30% через ефект екранування мікроорганізмів.

Запиленість деталей опромінювача. Запиленість колби лампи чи відбивача опромінювача знижує значення бактерицидного потоку на 10% і більше.

За кімнатної температури, відносної вологості в межах 30-70% і вмісту пилу менше 1 мг/м3 вказаними чинниками можна знехтувати.

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладахЧитайте: "Обработка медицинских инструментов: гид по дезинфекции, ПСО, стерилизации"

Помилка 2. Встановлювати опромінювачі, які не підходять для приміщення

Є декілька видів бактерицидних опромінювачів. За конструкцією такі пристрої поділяють на:

• відкриті (стельові або настінні);
  • екрановані (настінні з відбивачем);
  • закриті (рециркулятори).

Нині застосовують також комбіновані опромінювачі, які поєднують властивості відкритих та екранованих бактерицидних ламп.

Використовуйте відкриті опромінювачі лише тоді, коли у приміщенні немає людей або якщо вони перебувають там недовго. Вплив таких пристроїв шкідливий для здоров’я.

Приміщення, у яких встановлюють бактерицидні опромінювачі, поділяють на дві групи:

• група А (можна вмикати опромінювачі, коли у приміщенні є люди);
  • група В (опромінювачі вмикають лише тоді, коли людей у приміщенні немає).

Приміщення групи А. Мають високий або середній ризик поширення туберкульозу й інших інфекцій, що передаються повітряним шляхом. У них постійно перебувають люди (наприклад, палати) або упродовж певного часу в повітря надходить аерозоль, інфікований мікобактеріями туберкульозу, вірусами й іншими мікроорганізмами. Наприклад, такі приміщення:

• маніпуляційний кабінет;
  • приміщення бактеріологічної лабораторії;
  • бронхоскопічний кабінет;
  • кімната збору мокротиння;
  • рентген-кабінет;
  • кабінет сімейного лікаря;
  • ДОТ-кабінет.

У приміщеннях групи А знезаражуйте повітря за допомогою екранованих ультрафіолетових бактерицидних ламп. Використовувати у них закриті опромінювачі (рециркулятори) не можна.

Приміщення групи В. У них встановлювати бактерицидні опромінювачі рекомендує Стандарт інфекційного контролю за туберкульозом у лікувально-профілактичних закладах, місцях довгострокового перебування людей та проживання хворих на туберкульоз, затверджений наказом МОЗ від 18.08.2010 № 684, й інші нормативні акти.

У приміщеннях групи Б знезаражувати повітря можна ультрафіолетовими бактерицидними установками з відкритими або комбінованими опромінювачами.

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладахЧитайте: "Схемы обращения с медицинскими отходами: скачайте образцы"

Помилка 3. Не дотримувати санітарно-гігієнічних вимог до приміщень

Висота приміщень, у яких розміщують бактерицидний опромінювач, має бути три метри або більше. Якщо висота менша, бактерицидні опромінювачі встановлюйте так, щоб відстань від лампи до стелі була не менше 20-25 см.

Кількість відкритих бактерицидних опромінювачів для кожного приміщення плануйте з розрахунку 1 Вт потужності на 1 м3 приміщення. Лампи для опромінення верхньої частини приміщень — з розрахунку один пристрій номінальною потужністю 30 Вт на 18-20 м2 та відповідно на 55-60 м3.

Приміщення, у яких використовують бактерицидні опромінювачі, важливо провітрювати. Аби забезпечити доступ свіжого повітря, використовуйте припливно-витяжні вентиляції. Такі приміщення можна провітрювати і за допомогою вентиляторів, через вікна.

Важливо контролювати вміст озону. Його вимірюють лише акредитовані лабораторії. Гранично допустима концентрація озону: максимальна разова — 0,16 мг/м3, середня добова — 0,03 мг/м3. Якщо концентрація озону перевищує гранично допустиму, потрібно знайти його джерело, тобто неякісні лампи, та замінити їх.

Розташовуйте бактерицидний опромінювач у центрі найдовшої стіни або у центрі стелі на висоті 2,1-2,15 м. Обов’язково враховуйте так звані «мертві зони» приміщень, в які не потраплятиме бактерицидне опромінення (за виступами стін, у закутках тощо).

У довгих приміщеннях (наприклад, коридорах) настінні бактерицидні опромінювачі розташовуйте у шаховому порядку.

У приміщеннях групи А, де бактерицидні установки використовують постійно, не потрібно оздоблювати стіни та стелю світловідбивальними матеріалами. Надавайте перевагу матовим поверхням.

Бактерицидні лампи та їх застосування у медичних закладахЧитайте: "Требования к бактериологическим лабораториям: помещение, безопасность, организация работы"

Помилка 4. Неправильно визначати час опромінення

Фактичну бактерицидну опроміненість на місцях постійного перебування людей вимірюють одразу після монтажу бактерицидної установки за допомогою ультрафіолетового радіометра (див. Додаток). У цей спосіб визначають бактерицидну ефективність опромінювача.

Відкриті лампи (зокрема, у комбінованиих опромінювачах) використовуйте у повторно-короткочасному режимі (15-30 хв) тоді, коли у приміщенні немає людей. Повторні сеанси опромінення проводьте що дві години протягом робочого дня.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО.

Освітні заходи

Школа

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію